Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

En licens två arbetsplatser säkerhetskopia i moln?

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-01-30 13:33 )

Hej! Jag kommer bo på två olika orter så jag behöver kunna arbeta från två olika dator. Hur löser jag detta så jag kan fortsätta arbeta där jag var i bokföringen när jag öppnar programmet i den andra datorn?

11 SVAR 11
Highlighted
CHAMPION

Re: En licens två arbetsplatser säkerhetskopia i moln?

Du kan installera programmet på fler datorer med samma licens.
Lagring väljer du själv på USB eller i valfritt moln.

Det du får göra vid byte av arbetsplats är att radera företaget och installera företaget på nytt från företagets säkerhetskopia, eftersom detta program inte automatiskt hämtar uppgifter från molnet.
Highlighted
NY MEDLEM

Skaffa dig isf en molntjänst där programmet är installerat. Då kan du logga in från vilken dator som helst i hela världen. Så kör jag.
Highlighted
NY MEDLEM

En lösning som tilltalar mig! Förslag på molntjänst som fungerar att installera programmet på?
Highlighted
NY MEDLEM

För min del så är det leverantören av molntjänsten som installerar det.
Highlighted

Det går även att du jobbar med ett fjärrskrivbord (exempelvis det som är inbyggt i Windows 10 Pro), alltså att du från den ena platsen loggar in på den andra datorn och jobbar med den datorn precis som om du satt där.
Funkar riktigt bra för mig.

Det kan du också göra från hela världen.

De fördelar jag ser är att jag kommer åt alla tjänster jag normalt sett använder mig av genom att jag är inloggad i den dator som jag normalt sett jobbar med och inte enbart Visma.
Men här är jag öppen för synpunkter @Skebobruk gentemot en molntjänst som jag själva också funderat kring.

Jag är iaf nöjd med min lösning.
Highlighted
NY MEDLEM

Kan säkert vara bra men ”moderdatorn” måste alltid stå på.

Jag har alla officeprogrammen i molnet, de sköter all säkerhetskopiering.
Highlighted
NY MEDLEM

Server och klient-instalation fungerar bra för mig. Jag har stationär dator på kontoret med server-instaöatonen och laptop med klient-instalation ute hos kunder.
Highlighted
NY MEDLEM

Vi försöker hitta information om vad som behövs för just det arbetssättet, men den lyser med sin frånvaro här på forumet.

Hur gör du med uppkoppling när du är ute och hur har du löst åtkomsten till serverdatorn på kontoret? Har du möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter mer konkret skulle det vara uppskattat!
Highlighted
NY MEDLEM

Det finns nog inte så mycket på det här forumet om detta. Jag har en vanlig stationär dator på kontoret där jag installerat Admin som server som sagt. För att komma åt den datorn från min laptop så har jag en lösning med OpenVPN på båda datorerna. När det är på plats som det skall så fungerar det klockrent. Det är betydligt snabbare responstid än på Visma eEkonomi och man har all funktionalitet som SPCS gamla program är kända för.

Nackdelen är att datorn på kontoret måste stå igång hela tiden, men där finns säkert lösningar för att fjärrstarta.

Dom flesta har/vill dela wifi. Det går också att dela ut 4G från telefonen och köra på det.  Det ända som krävs är att man kommer åt internet på något sätt från klient/laptop, men det är inga mängder data som skickas.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.