Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enhet vid fakturering

Hej,

Jag har en enhet som heter "Tim". Texten är angiven till "tim". När jag skriver ut en faktura står det "Timmar" på fakturan. En bugg förmodar jag :-).

//Tina

7 SVAR 7

"it is not a bug, it is a feature!". I mallarna så visas enhetstexten som standard. Lättast kanske är i företagsinställningar byt ut "Timmar" till "tim". Annars om du är van att redigera fakturamallar så skall du byta ut "%Enhet->Text" till "%Art->Enhet" på fakturaraden. Då skrivs koden ut istället för texten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det står "tim" i företagsinställningarna. Det är därför jag tycker det också borde hamna på fakturan.

Van att redigera fakturamallar är jag inte. (Den stackare som råkar ut för mig på supporten när det kommer till mallredigering brukar antingen bli sjukskriven eller ta ut en veckas semester efter mina samtal, så det brukar jag försöka undvika...)

//Tina

Samma här:)

Då undrar man var "timmar" kommer ifrån. Kan det vara något med språkkod och benämning för enheten. Om du tittar i företagsinställningar på enhet till höger på alla språkkoder och ändrar där om det står "timmar" till "tim" också?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu känner jag mig lite förvirrad. Där står bara

Språkkod     Benämning

EN

SV

Benämningsfälten är alltså tomma och enheterna ändras inte när jag väljer språkkod. Jag har heller aldrig rört språkkoderna, då vi bara använder svenska.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag testade på en faktura efter jag hade ändrat timmar till h i företagsinställningarna.

När jag registrerar raden i fakturan kommer det upp Tim, men när jag förhandsgranskar fakturan och skriver ut den, står det h i den kolumnen. Men, jag ändrade också till höger i språkkoden (Företagsinställningarna) till h när jag stod på raden Tim i kolumnerna till vänster.

Kan dock inte skriva ut fakturan "skarpt", men den tar h på provutskriften i alla fall.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, nu förstod jag hur du menade. Och det fungerade! Med den lite skillnaden att den vägrar skriva tim med litet t, utan ändrar till Tim, men det kan jag kanske leva med.

Tack för er hjälp!

//Tina