Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TARAB_
MEDLEM

Ett AB har betalat en levfaktura åt kund

Bokför åt ett AB som nu har betalat en räkning åt ett annat AB. Tanken är här att AB1 kommer att fakturera AB2 för detta. Men hur bokför jag detta så att det blir rätt. På fakturan står det alltså AB2:s namn och adress.

Tack på förhand.

5 SVAR 5
Helge Lind1
MEDLEM

Ab1 kan och ska INTE betala en faktura som är ställd till ab2 och ej heller får ab1 dra av momsen på den betalda fakturan. bättre då att be leverantören skriva om fakturan på ab1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Eller om Helges alternativ av någon anledning inte är genomförbart kan AB1 låna ut pengarna till AB2, som sedan själv betalar fakturan. För Helge har helt rätt i att det inte går att göra som ni tänkt.

//Tina

TARAB_
MEDLEM

Tack för svaren. AB1 har nu betalat ut fakturan och jag förstod att momsen såklart inte kunde dras av. AB2 ska ju återbetala detta då de i dagsläget har problem med bankaccess o liknade då personen som var ansvarig över det hos dom har avlidit. Så för att hjälpa AB2 så betalade AB1 räkningen då den tillslut kom till Inkasso, lite hjälp så att det inte skulle drivas vidare.

Ja nu fick ni lite mer info. Åter till min bokföringsproblematik.

Skulle följande vara tillämpligt här?

K1930

D1680

Och när AB1 återfår beloppet från AB2 så vänds ovanstående.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast då blir det ju samma sak som om AB1 lånar ut pengarna till AB2. Jag tror att både Helge och jag trodde att ni skulle bokföra lev fakturan i AB1 :-).

Ditt förslag till kontering ser helt ok ut.

//Tina


TARAB_
MEDLEM

Ja, det gick kanske lite för fort i början och det var nog inte så tydligt. 🙂

Tack för svaren.