I min kundreskontra ligger en kundfordran. Denna fordran är av revisorn bortbokad som en konstaterad kundförlust. Momsen har vi fått åter. Men hur får jag bort den ur min reskontra utan att det blir följdfel t ex momsen?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-13
Löst! Gå till lösning.
Kan ni inte lägga in detta i den skrivna hjälpen? Det borde vara givet tycker jag. En steg för steg beskrivning hur man får bort en konstaterad kundförlust.
@Fd medlem,
I den skrivna hjälpen för Administration har vi dokumentet Gör bortskrivning . Här beskriver vi steg för steg hur du gör en bortskrivning samt hur du lägger upp olika bortskrivningskoder. Är det kanske detta du söker? Om inte så återkom gärna till mig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
Hej,
Jag skulle hellre ha den under en egen underrubrik "kundförlust" och dessutom då lägga till steg för steg enligt överst i denna tråd. Dvs att du skriver 0 kr på inbetalt belopp och sen hur bortskrivning som kundförlust går till i två steg (först kundförlust netto och sedan moms). Det är svårt att lista ut på egen hand, iaf kunde inte jag lista ut det utan att ha läst den här tråden. 🙂
Hej Sofie,
Ok då är jag med på hur du menar. Jag lägger in detta som en förslag på förbättring i programhjälpen. Minns att jag själv tyckte att det var lite pilligt när jag skulle göra det första gången.
Tack för att skrev till oss om detta och ha en fin vecka.
/Tinna
Hej!
Nu är det min tur att bokföra kundförlust och jag sliter mitt hår. Har chattat två gånger med supporten och haft ett samtal, men ändå är det inte löst, då tyvärr supporten inte verkar kunnig på detta 😞
Jag saknar som andra redan skrivit för väldigt länge sen en tydlig steg för steg manual hur man går tillväga. Men nu något år senare verkar det fortfarande inte finns, vilket är väldigt synd.
Även jag tycker att bortskrivning är svårt att hitta då man söker på kundförlust och inte bortskrivning när man söker hjälp.
Jag saknar även hur man gör vid befarade kundförluster!?
I Lisas beskrivning ovan hur man ska gå tillväga, är kundfordran INTE bokad som befarad sedan tidigare gissar jag?
Hej @MariaA,
Det finns ett par hjälpavsnitt i programmet när det gäller bortskrivningar, dels Gör bortskrivning samt Hur hanterar jag moms vid bortskrivning av kundförlust?
När det gäller befarad kundförlust finns det ingen annan hantering än ovan men att du då får välja konto för befarad kundförlust istället. Är du osäker på vilket konto du ska använda rekommenderar jag dig att kolla tråden Bokföra kundförlust.
Jag kommer också se över den information vi har gällande detta för att se hur vi kan förbättra den på bästa sätt.
Ha det gott!
/Jenny
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.