Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få iban+swift på "Extra order dokument"

Hej,

Vi har en hel del export kunder som förskottsbetalar, vi tänkte börja använda oss utav "extra Orderdokument" som Proforma fakturor, då det händer att kunder inte betalar och inget gods går ut från oss. Det skulle spara oss en hel del jobb med intrastat och periodisk sammanställning om vi inte hade fakturor gjorda på olevererat gods. Samt att vi slipper kreditera när fakturorna hinner bli journalförda.

Men det kommer ju inte med bankuppgifter för utlandsbetalningar, jag har ändrat ledtexterna så det står Proforma, men behöver hjälp med att få med bank uppgifterna. För att krångla till det så har vi olika Iban beroende på valutor, detta ändrar sig själv i vanliga faktura mallen.

Någon som har en ide?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Vi jobbar med proforma fakturor i olika valutor, använder "extra orderdokumentet" och på mallen ligger alla våra IBAN och Swift nummer för de olika valutorna, så i mallen gör du detta tillägg:

For payment in  SEK   IBAN  SExxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

For payment in  EUR  IBAN  SExxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

For payment in USD  IBAN   SExxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så detta syns på alla våra dokument även på order. Ligger i en ruta på mallen ovanför vår adress mm
Hoppas detta hjälpte /Carina
A-HD__
MEDLEM

Vi använder vanliga fakturan, men markerar den som ej klar och då kommer den inte med i reskontran. Dessutom flyttar vi fram datum till nästa månad och flyttar igen om det behövs.
Beträffande IBAN, kan du lägga in detta på resp. kund och den vägen ska man väl få med informationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nackdelen med det är att den syns inte som sagt i reskontran, då är det väldigt fort gjort att den blir liggande lång tid utan att någon ser den. Sen blir det ganska många på en månad så det blir mycket datum flyttande att komma ihåg, men det fungerar, jag har sedan tidigare gjort om"Extra fakturadokument" till en Proforma faktura men det fungerade inte riktigt för oss när vi försökte använda det i praktiken dessvärre, nu avgör säljaren direkt själv om han vill ha en proforma eller ej.
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att få detta med Proforma att funka har vi ett mapp system där man lägger alla obetalda proforma fakturor, när betalning kommer in bokar jag in det mot 2420 Kunder förskotts bet och skriver in på ordernr att den är bet, då faktureras detta och en gång i månaden bokar jag bort 2420 mot 1510
Fungerar jättebra 🙂
Lite pill men bra/Ha en go dag alla Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Henrik! Som alternativ till ovan svar kan du lägga till ett iban-nummer och sätta ett villkor för fältet att det enbart ska visas för en viss valuta. Du kan alltså lägga tex 4 olika iban-nummer på varandra och med villkoren styra så att var och ett enbart syns vid respektive valuta.

Testa tex att lägga in detta villkor på något fält så ska du se att det enbart kommer synas om valutan är EUR: 
%VALUTAKOD="EUR"

Själva iban-numret skriver du i fältet funktion med # på vardera sida: 
#SE4091900000091854047010# (du kommer få ett felmeddelande när du gör det men det fungerar galant)

Meddela om du inte får det att fungera så försöker jag förklara bättre:-)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaren!

Jag testade mig fram lite igår, gjorde en variant av Johan och Carinas, La in tre text fält där "ordertext" ligger från början.

Översta raden "Swift/Bic XXXXXX"

2a raden "Please make payment to IBAN SEXX XXXX XXX XXXX XXXX" där jag gjorde två stycken över varandra som Johan skrev, men jag skrev in dom med hela texten för varje IBAN som ovan med " på varje sida, sedan la jag villkoret som Johan skrev för Euro kontot och sen lade jag in villkor för övriga valutor vi använder till vanliga SEK kontot, vi använder endast Euro/Sek konto, men använder man mer konto te.x ett USD så är det ju inga konstigheter att lägga till det.

3e raden skrev jag in bank namn och adress.

Samtliga har villkoret %EXPORT då kommer dom inte med på Svenska fakturor, vilket inte har någon betydelse för oss egentligen då vi inte har behov för Proforma inom landet.

Så får vi testa och se, säljarna får nu skicka proformor direkt själva från ordern, så ordnar vi med faktureringen när betalningen kommer in, vi slipper krånglet med intrastat och periodiska sammanställningen när aldrig betalningen kommer.