Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

S G___
MEDLEM

Faktura i utländsk valuta

Hej!

Vi har en som har köpt ett datorprogram och fakturan är i EUR.

Vi har aldrig så vitt jag vet handlat med utländsk valuta tidigare. Hur hanterar jag detta. Vad måste vara upplagt i systemet och hur lägger jag in leverantörsfakturan... redovisning till SKV/moms... ja you name it? Vad är det jag behöver göra "helt enkelt"? ́

Säljare är Autodesk Direkt Limited i Hanpshire / UK.                                                                   Står på fakturan "Tillämpad momssats. 25%"  även beloppet är så klart då i EUR.

Total beställning: 2725 EUR

Total moms: 545 EUR.





// SG

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du lägger upp leverantören i registret får du tala om att det handlar om utlandsbetalningar och tala om att valutan är Euro. Gå igenom alla flikar vid upplägget så att du inte glömmer något.

Du kan också göra så att du kopplar en konteringsmall till företaget som då skapar en automatkontering vid upplägget av fakturan. Det är jättesmidigt att ha det så. Det betyder att du inte behöver memorera konteringsproceduren till nästa gång det kommer en faktura därifrån.

//L

Ahhh nu är jag med, tack för hjälpen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror det finns en färdig mall som heter KML63 för EU-fakturor. Om du skriver in beloppet i Euro så räknar programmet själv om till Sek när du har fyllt i Eurokursen.

Yes, nu hittade jag konteringsmallen med, perfekt, tack för hjälpen. Underlättade.