Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturas utseende ROT ansökan enl SKV

Jobbar i Adm 500.
 När jag skriver en ROTfaktura syns på Fakturan Fastighetsbeteckningen men ej personnummer och namn på den som jag avser söka ROTavdrag på. Detta ser dock SKV i filen som förs över till SKV vid ansökningen. 
Läser man SKV ställningstagande 2016-11-21 så skulle både personnamn och personnummer på samtliga delägare av fastigheten synas på själva fakturan för att dessa i vissa fall skall kunna vara berättigade till skattereduktion.
Hur löser jag detta så att p-nr &p-namn blir synlig på fakturan?

15 SVAR 15
Davor P1
CHAMPION

Jag har missat detta ställningstagande, men har inte haft några problem med att SKV har gnällt på just denna del.

SKV ser ju normalt inte din kundfaktura om de inte speciellt begär in denna.

Enda sättet att få med personnummer är att manuellt lägga in dessa på en fakturarad tror jag.

Davor P

------

Tillägg till texten:

Jag kan inte i detta ställningstagande se att ALLA måste stå på fakturan. Du har ju normalt bara haft kontakt med EN part även om flera äger fastigheten. Som jag tolkar det hela så är det de som fått arbetet utfört som skall visa att de har rätt till avdraget när de sen skall deklarera avdraget för egen del. Du som företagare har ju fullföljt din del av "avtalet" genom att söka på de individer som kunden uppgett. 

Skulle det sen visa sig att någon av dessa inte har rätt till ROT så skickar du ett restkrav till den som du ställt ut fakturan till. Sen är det denna persons huvudbry att få in de pengar som hen måste betala till dig....

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag tolkar ställningstagandet som att man antingen måste vara angiven på fakturan ELLER kunna visa att man betalat fakturan.

Detta borde innebära att alla man söker ROT för ska stå på fakturan, eftersom det i princip aldrig är mer än en person som betalar fakturan.

Sen tror jag kanske att det räcker att det finns registrerat i filen till SKV och man kan hänvisa till att ROT-fältet inte kommer med på själva utskriften av fakturan. Det är ju i grund och botten bra att inte ange person nummer i onödan, då det underlättar för ID-kapare.

Själv såg jag gärna att namn och belopp för ROT-ansökan skrevs ut på fakturan, så man slipper göra det manuellt, men jag vill INTE ha kunders person nr i utskrift.

//Tina

Man får ju ut det totalt sökta ROT beloppet på fakturan samt fastighetsbeteckning eller organisationsnummer för BRF.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, men jag vill ha ut beloppet per person. Både pga ovan ställningstagande, samt för att kunderna ska kunna reagera innan jag söker ROT-avdraget åt dem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tina H Tack , då var jag inte ensam om denna tankegången. 

Får vi skicka vidare till utvecklarna 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har haft hela upplägget av ROT-modulen uppe för diskussion förut och hoppas se en rejäl uppdatering av den inom en snar framtid :-).

Det finns en fakturamall för ROT-avdrag, använd den så kommer personnummer och namn med på fakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man göra så att bara namnen kommer med?

Då måste man nog ändra själv i mallen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad heter den Faktura mallen? Använder ju redan en med stöd för ROTavdrag......
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som jag har förstått det ändrar de bara i standardmallarna. Eftersom jag är ekonom och inte dataprogrammerare, har jag tyvärr varken tid eller tålamod att lista ut hur jag ska lösa detta i "vår mall".

Du kanske också har en egen mall....

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej har en standardmall(tror jag) - kanske bäst att gardera där. Låg inlagd när jag tog över bokföringen här. Är bara ekonom....... 🙂

Hej!

Jag har inte läst ställningstagandet och lättast är kanske att kontakta Skatteverket för exakta besked, därefter får man jättegärna dela med sig här i forumet 🙂


Detta exempel är taget i version 2017.0 med fakturamallen som heter Faktura Silver - logotyp med stöd för hus.
Här ligger både Personnummer, Namn och Belopp på de personer som jag har lagt in under Fördela skattereduktion.




För att ta bort personnumret behöver du gå in i mallen och markera fältet Preliminär skattereduktion 1 (behöver även göras på nummer 2). Klicka i fältet till höger om Funktion i Basegenskaperna till höger.



Då öppnas rutan Fält och funktioner för mallar.
Se till att det i fältet Skapa formel endast står: text(HusNamn(1))+" "+text(HusBelopp(1))+" kr"

Vill man lägga in detta i sin egna mall så finns beskrivningen här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#arbetsgangar/mallandrin...


/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh, kan man fixa i sin egen mall nu - toppen! Det måste jag prova.