Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Fakturera i olika valuta/olika valutakonton

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-02-20 10:54 )

Jag fakturerar i SEK både i Sverige och utomlands, och så fakturerar jag i EUR utomlands.
Man kan bara ange ett valutakonto med Iban etc i företagsuppgifter, och då får man med andra ord välja om det skall vara valutakontot för SEK eller EUR.
Skulle behövas en koppling mellan valutan som finns angiven på kunden och vad som skrivs i slutet på fakturorna (betalningsinfo).
Eller finns det något annat sätt som jag missat

9 SVAR 9
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Fakturera i olika valuta/olika valutakonton - Administration

De egna valutakontona i företagsinställningarna är i dagsläget enbart till för utlandsbetalningar via fil till Handelsbanken.

Om jag förstått dig rätt vill du att IBAN/bankkontonumret på dina kundfakturor ska ändras beroende på vilken valuta du fakturerar i, eller menar du något annat?
Highlighted
NY MEDLEM

Ja precis BIC/Swift och Iban bör ändras beroende på vald valuta
Highlighted
FD ANSTÄLLD

För att IBAN och BIC/Swift på dina kundfakturor ska ändras beroende på vilken valuta du fakturerar i behöver du göra en malländring.

1. Välj Arkiv – Företagsunderhåll – Företagsinställningar – Dokumentmallar och kontrollera vilken utskriftsmall du använder för fakturor.
2. Markera raden för Fakturor och klicka på pilen i kolumnen Mallar.
3. Markera den mall du använder, t ex Faktura Bankinställningar.
4. Klicka på Kopiera menyraden.
5. Du får ge den nya mallen ett namn. Använd inte för långt namn, specialtecken eller mellanslag.
6. Klicka på OK. Nu kommer du in i malleditorn.
7. Leta upp objektet för IBAN och klicka på det. Till höger i rutan Basegenskaper klickar du sedan på raden Villkor och lägger in %VALUTAKOD="SEK"
På så sätt visas den här rutan nu endast om du har valutakoden SEK på dina fakturor.
8. Kopiera sedan objektet för IBAN. På kopian ändrar du villkoret till %VALUTAKOD="EUR" och på raden Funktion skriver du in IBAN-numret för Euro inom citationstecken, ”IBAN”, som du vill att det ska visas på utskriften när du fakturerar i EUR.
9. Gör sedan samma ändringar med objektet för BIC/Swift.
Highlighted
NY MEDLEM

Letade precis efter ett sätt att lösa det här och det här verkar jätte bra om man bara ha EUR och SEK, men vi fakturerar även lite i NOK, USD, DKK och GBP. Dessa valutor vill vi fortsatt ha till det "Vanliga" Iban kontot. Gör man enligt ditt exempel blir det blankt när man tar något annat än SEK el EUR. Finns det någon enkel lösning på detta, eller måste man kopiera "IBAN" och köra %VALUTAKOD="NOK" %VALUTAKOD="USD" osv?

Nackdelen med detta är ju om vi skulle behöva fakturera i en annan för oss ny valuta, då måste vi in och redigera mallen.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Precis som du är inne på så får man göra på samma sätt med andra valutor också. Du kan alltså inte kombinera flera valutor i ett och samma villkor.

Kopiera gärna mallen innan du gör ytterligare ändringar så att du alltid har kvar din tidigare version om något skulle bli fel. Glöm inte heller att ta systemsäkerhetskopia i programmet så du även har en backup ifall något skulle hända med datorn. Det gör du under Arkiv - Säkerhetskopiering - Systemsäkerhetskopia.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Tack för svaret!

Ok, men då får det bli så. Vi har två firmor, så jag antar att vi blir tvunga att även ha två utskriftsmallar tack vare att vi ska olika IBAN på våra Euro konton.

Det ligger inte inom någon nära framtid att lägga till en funktion så man skulle kunna ändra detta direkt i Företagsinställningarna?
FD ANSTÄLLD

Hej igen!
Det finns en lösning på problemet, jag var för snabb med mitt tidigare svar.
Leta upp objektet IBAN och lägg in villkoret %VALUTAKOD!="EUR". På så sätt visas detta objektet alla gånger det inte är valutan EUR på fakturan. Det IBAN-nummer som då skrivs ut är det som står i företagsinställningarna.

Sedan kopierar du objektet och ändrar villkoret på kopian till %VALUTAKOD="EUR". Ändra funktionen till det IBAN-nummer du vill ska visas istället. Justera slutligen x- och y-positionerna till samma som originalobjektet så att de ligger precis på varandra.
Hoppas det löser ert problem!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Perfekt, tackar!
Highlighted
NY MEDLEM

Olika IBAN på faktura beroende på kund

Vi behöver ange olika IBAN-koder på fakturan beroende på om kunden har SEK, EUR eller USD som valuta.
Hur fixar vi till detta? 
Kan valutainställningen på kunden användas för att styra fakturautskriften mot en speciell mall för de olika IBAN-kontona?