Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felkontering av fakturor vid försäljning export eu och utanför eu

Hej, när vi skriver ut fakturajournal kommer det fel konteringer på vissa kundfakturor som gäller export EU eller utanför EU trots att kunden är rätt registrerad i kundregister, till ex. den kommer på 3051 (Försäljn varor 25% sv) istället för 3058 (Försäljn varor EU momsfri), 3051 istället för 3055 (Försäljn varor utanför EU).

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Kunden är markerad rätt i kundregister det är bra. Viktigt att veta här är att redan upplagda fakturor inte ändrar inställning om du går in och ändrar på kunden, då får man manuellt ändra på flik nummer två på fakturan för att få rätt inställning eller lägga upp fakturan på nytt. Men det tror jag inte är problemet i ditt fall då det låter som att du hade rätt inställningar innan du lade upp fakturan. 

Jag tycker att du ska gå in på dina artikelkonteringar under arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Artiklar/Lager och i undermenyn välja Artikelkonteringar. Här Kan du ha en eller flera artikelkonteringar. De artiklar som du upplever blir fel tillhör en artikelkontering som du här får kontrollera att du har rätt konto angivna i respektive kolumn för fakturering gällande kunder markerade för Export, EU försäljning och EU momsförsäljning. 

Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mia,
Tack för ditt svar!
Jag kollade artikelkontering enligt ovan och alla angivna konton stämde. 
Problemet ligger i enstaka export/EU kunder (3 st) medan andra export/EU kunder har rätt kontering på alla artiklar.
MVH
Annica Bomstrom
ANSTÄLLD

Hej

Ligger det verkligen bock i  Export på de kunderna och rätt landskod? För det är det som styr om det blir 3051 eller 3058. Och kolla om de har någon annan artikel som de andra kunderna inte har men som det nu blir fel kontering på.

Mvh
Annica