Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flera valutakurser

Min klient är ett svenskt företag med tre olika bankkonton i SEK, NOK och Euro. Företaget erhåller leverantörsfakturor i såväl SEK, NOK, Euro som DKK och GBP.  Lev fakturorna kan även betalas tex med NOK om de är utställda i DKK. Jag behöver verkligen hjälp med en struktur för hur jag ska få rätt på detta. (Momsreg end i Sverige) Mycket tacksam om någon skulle vilja dela med sig.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jobbar också med flera valutor € , SEK & $. De leverantörsfakturor som är från svenska bolag och som både kan skicka fakturor i SEK och € kan jag skicka med betalfil till Bg. De fakturor som kommer i € dras från vårt € konto. Övriga betalas som vanligt manuellt för vår del men man kan lägga upp filbetalning även för utländska leverantörer beroende på vilken bank man har.

Jag stämmer av valutan mot banken/riksbanken 2-3 gånger i veckan och uppdaterar i systemet, har gått bra så valutaförlusterna är knappt synbara.

Sen hänger mycket på vilken valuta man får sina inkomster i, har man inkomster i fler valutor än SEK kan man Valuta säkra sina pengar genom terminer ( banken har säkert info ) Vi har valt att hålla koll själv när vi behöver sälja € för att minimera kostnaden samt att vi betalar leverantörer från vårt € konto.


Vet inte om detta hjälpte dig men iaf lite info/Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Jag var otydlig. Betalningarna har redan min klient genomfört. Mitt uppdrag är att försöka bokföra och stämma av.  Då det, såvitt jag förstår, bara går att bokföra i SEK uppstår det en massa kursvinster/förluster om jag har aktuella valutakurser i Visma. Klienten har ju faktiskt aldrig haft dessa vinster. Tex får företaget en faktura utställd i DKK och betalar med NOK-konto bör ju svenska kursen inte påverka något. Klienten kommer att bli beskattad för intäkter i form av valutavinster, om jag nu bokför på detta sätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oavsett vilken valuta du betalar i så är ju värdet mellan de valutorna kursvinst/förlust som sedan stäms av mot bokföringen.

Antar du lägger ett konto för varje valuta ex 1930 SEK 1932 € osv, när du gör avstämningar ( jag gör månadsbokslut varje månad ) så kollar du bara kontot i bokföring mot kontoutdraget per den siste och vad banken visar att det svenska värdet är den dagen.

Kontoutdrag för banken visas oftast enbart i den valuta kontot har därför brukar jag göra en koll den siste för att se värdet i SEK per den siste.

Om det blir en differens så bokför du det som valuta diff en gång i månaden. Jag finner det sättet bra för att ha koll. Gör en separat bokförings order för alla bankkonton med valuta diffarna , Jag bokför allt mot 8331 oavsett det är + eller - .


Hoppas detta hjälpte bättre /Carina


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack - nu börjar det lossna lite. Helt rätt, jag har olika konton för de tre valutorna som utbetalningarna sker ifrån. Får jag ta ett exempel?
Lev faktura på 1 DKK kommer. Bokförs 2440 (kurs 1,2) 1,20 i SEK i Visma samt resp kostnadskonto. Ubetalning sker sedan från ett NOK-konto. Då har min klient räknat om valutan från DKK till NOK, och betalar ut 1,1 NOK. Är det då rätt uppfattat att jag bokför 1,1 till motsvarande SEK, tex 0,9?

Valutadiffar mot 8331 1 gång/mån låter som en utmärkt idé.
Fd medlem
Inte tillämpbar

God morgon, Jag får utbetalningarna via journal , sedan stämmer jag av som sagt 1 gång per månad och ser vad som är valuta skillnad.

Hoppas det funkar bra för dig /Carina

Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Det går att bokföra i andra valutor än SEK, men då måste all bokföring registrerar i denna valuta. I annat fall måste alla transaktioner räknas om till den inhemska valutan, vilket programmet gör med hjälp av växelkurser.

Oavsett så borde ändå kursdifferenser kunna uppstå när valutan på valutakontot skiljer sig mot valutan som fakturan är utställd i. Dessa differenser kommer dock presenteras i SEK, om det är den valda redovisningsvalutan.