Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Periodiseringar ver 2015.2 - Administration

Hej Kaleida & Åsa, 

Stort tack för era kommentarer och reflektioner. Vår ambition var verkligen inte att orsaka problem för er som använt funktionen tidigare. Vi kommer utvärdera alla era synpunkter och argument och återkomma med information när vi vet hur vi går vidare. 
Highlighted
CHAMPION

Hej,
Med risk för att den mullrande vulkanen snart får ett utbrott så chansar jag och påminner om några bra hjälpmedel när det gäller periodiseringar..

• När man går in på en leverantörsfaktura i efterhand och tycker att det känns mörkt med ett kostnadskonto på en periodiserad faktura så kan man ju dra upp rullgardinen genom följande lilla manöver för att få en överblick av helheten:

• För att sprida lite ljus över alla periodiseringar går man hit:

Jag säger med detta inte att ni har fel i era synpunkter men i bland kan förändringar kännas värre än vad dom egentligen är när man börjar titta i förstoringsglaset på detaljerna.

I min värld är periodisering en parentesfunktion, något tillfälligt som egentligen ska hantera något som händer i bakgrunden och rör bokföringen. Är det inte mer intressant och ta upp en leverantörsfaktura och se vad vi har köpt (kostnadskonto) än att se att den här har vi periodiserat, vilket man ändå kan göra genom dom enkla steg jag visar ovan..

Helen,
Man kanske kan förtydliga på något sätt att man kan se alla konton som berörs efteråt när man tittar på fakturan?

i eEkonomi finns det en tydlig länk på lev.fakturan man klickar på för att få upp denna info.

Med hopp om att inte bli kastad i elden med ett snällt ord;)

MVH

Kenneth
Highlighted
ANSTÄLLD

Tack för tipsen Kenneth! Håller helt med dig att det skulle bli tydligare om fullständiga konteringen synliggjordes på fakturan. 
Highlighted
CHAMPION

Jag tänkte en tydlig info/länk som hänvisar till det som redan finns (Periodisera knappen)

Kenneth
Highlighted

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette adm 2000 version 2015,21.

Varför är periodiseringarna ändrade till att man ska utgå från kostnadskonto ? Mycket krångligare - svårare att få bilden klar för sig (får man inte förrän man kör leverantörsfakturarjournal ) Nu kan man tex inte periodisera moms vid hyresfakturor....det får man nu skapa verifikationer för... dvs extra arbete. Ringde supporten.... de hade väldigt svårt att förklara.... och bekräftade att de var väldigt många som ringt om just detta..... I min mening en försämring.
Highlighted

Kan konstatera att ni enbart fått negativ feedback på denna ändring förutom Kenneth som föreslår några knapptryckningar till för att få överblick.......
Highlighted

Vore snällt om ni lät bli de vanliga verifikationerna eftersom det är det enda sättet just nu att komma runt denna försämring ni gjort tex vid periodisering av hyresmoms (Leverantörsfakturor) . Även krångligare när man vill periodisera kostnaderna på omvända moms fakturor. Försämringen innebär extra manuellt jobb.
Highlighted
ANSTÄLLD

Uppdatering: 

Vi har utvärderat de samtal vi fått på periodisering i nya versionen och kan konstatera att majoriteten av dessa varit positiva efter en förklaring av hur funktionen nu fungerar. 

Det är tydligt när vi ser på helheten att det finns enstaka önskemål och enskilda åsikter om förändringen som vi inte kommer arbeta vidare med. Resultatet av utvärderingen visar att funktionen accepteras i dess nuvarande form men att det behövs ett antal åtgärder i produkten för att möta de vanligaste synpunkterna och frågorna i nya versionen. 
  • Den största anledningen till missförstånd och problem i nya versionen har varit att det är otydligt på fakturan hur den färdiga konteringen kommer se ut. Det önskar vi förtydliga på fakturan och visa på ett bättre sätt. 
  • Ett flertal användare har påpekat att de inte uppskattar de dubbla rader som nu skapas på första verifikationen. Där skulle det vara möjligt att erbjuda en valmöjlighet.
  • I ett antal ärenden ser vi att man fått bekymmer med inställningar för periodisering och där kan det finnas mer att göra för att få mer hjälp från programmet att föreslå periodisering i olika situationer. Kanske med hjälp av inställning för periodisering på konteringsmallen eller kanske till och med på leverantören. Vi förstår att det inte är optimalt att ställa in detta på en konto som även används till annat. Anmärkningsvärt i vår utvärdering är dock att ganska få kunder haft synpunkter på detta. 
  • Sist men inte minst behöver vi självklart ha samma enhetliga hantering i verifikationer i framtiden. 
Vi har inget planerat släppdatum för dessa ändringar men arbetar för att de mest efterfrågade förbättringarna blir tillgängliga vid första möjliga tillfälle. 
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej, här kan du läsa om periodisering av moms på leverantörsfakturor. 
Highlighted
NY MEDLEM

Konstigt att inte någon enda av "de övervägande positiva" kommentarerna har kommit in på detta forum? Känns lite "Ryssland", samtidigt som ni knappast borde ändra på något om ni inte själv tror på det men hur har detta startat överhuvudtaget, är det verkligen kunder som bett om denna förändring? Jag förstår ingenting.

Åsa B J