Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förbättra sökning (kunder etc) - Administration

Hej.

Jag har tusentals kunder i VISMA admin. Varje månad får jag brev etc om ändrade fakturarutiner, ny adress etc. Ibland så har kunden hunnit byta namn (utan at jag vet om det), och jag får genast problem att hitta rätt kund.
Er sökning på bla kunder är förvånansvärt knapphändig.
- Kan endast söka på namn, kundnummer och postnummer (!? vad är det bra för?).
- Kan ej söka på tex orgnummer, som ju faktiskt är det enda som är ett säkert kort vid sökning i kundregistret.
- Kan endast söka på namn som matchar exakt från första bokstav.

Visst, man kan använda markeringshjälp, men det känns onödigt komplicerat i sammanhanget.
Se MS Outlook som jämförelse. Du börjar skriva lite i sökfältet, och vips dyker träffarna upp, och sökning sker i alla fält.

Jag skule dock nöja mej med fler sökfält, absoult orgnr, men lite wildcard i sökfältet skulle inte skada heller.

/Per



3 SVAR 3
KenArd
CHAMPION

Hej Pelle,
Du kan söka med * eller vad du vill helt magiskt;)




MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, ser man på...
Sök har olika betydelse på olika ställen, har aldrig noterat detta.
Tack:)
Hade dock önskat att det gick att skriva direkt i ett sökfält, med synkron filtrering a la Outlook, men man kan inte få allt 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Från version 2018.5 har vi gjort om hanteringen på sök. I listläget inne på exempelvis Kunder, så finns nu en ruta överst i kolumnen där du kan skriva in företagsnamnet på det företag du letar efter. Söker du efter organisationsnummer så kan du lägga till det fältet i listan genom att högerklicka längst upp i kolumnen, klicka på Organisationsnummer, klicka på översta pilen och du får en kolumn längst till höger med organisationsnummer. Nu är det bara att söka i denna kolumnen också. 

Läs mer om Söka poster »