Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Företag med momsfri verksamhet kan inte skicka e-faktura

Upptäckte idag denna problematik när jag skulle fakturera i en idrottsförening som jag sköter redovisningen åt. Var i kontakt med supporten men de hade inga lösningar så jag gjorde följande:

Jag ställde en fråga till Skatteverket om de eventuellt kan ha några förslag runt problematiken. Kan ju säga att jag inte tror det blir korrekt att fylla i ett VAT-nummer i företagsinställningarna eftersom föreningen ju inte är registrerade för moms/skatteplikt. Min frågeställning syns nedan:

 

"Hej! Jag företräder en ideell förening och vi använder oss av Visma Administration när vi fakturerar. Nu har ett problem uppstått så tillvida att vi inte kan skicka e-faktura med mindre än att föreningen har ett VAT-nummer, och det har vi ju inte. Har varit i kontakt med deras support och de har ingen lösning. Det känns ju inte korrekt att i grunduppgifterna i föreningen bara lägga in ett VAT-nummer för att runda problematiken eftersom vi de facto ju inte bedriver momspliktig verksamhet och därför inte har ett officiellt VAT-nummer. Hur ser ni på detta - mycket tacksam för era kloka kommentarer!"

 

Förhoppningsvis har jag svar inom några dagar från Skatteverket vilket jag givetvis delar med mig av

2 SVAR 2
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Kan med stor glädje meddela att 2023.31 ankommit 😅

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

@Fd medlem Du är en klippa