Upptäckte idag denna problematik när jag skulle fakturera i en idrottsförening som jag sköter redovisningen åt. Var i kontakt med supporten men de hade inga lösningar så jag gjorde följande:
Jag ställde en fråga till Skatteverket om de eventuellt kan ha några förslag runt problematiken. Kan ju säga att jag inte tror det blir korrekt att fylla i ett VAT-nummer i företagsinställningarna eftersom föreningen ju inte är registrerade för moms/skatteplikt. Min frågeställning syns nedan:
"Hej! Jag företräder en ideell förening och vi använder oss av Visma Administration när vi fakturerar. Nu har ett problem uppstått så tillvida att vi inte kan skicka e-faktura med mindre än att föreningen har ett VAT-nummer, och det har vi ju inte. Har varit i kontakt med deras support och de har ingen lösning. Det känns ju inte korrekt att i grunduppgifterna i föreningen bara lägga in ett VAT-nummer för att runda problematiken eftersom vi de facto ju inte bedriver momspliktig verksamhet och därför inte har ett officiellt VAT-nummer. Hur ser ni på detta - mycket tacksam för era kloka kommentarer!"
Förhoppningsvis har jag svar inom några dagar från Skatteverket vilket jag givetvis delar med mig av
Löst! Gå till lösning.
Kan med stor glädje meddela att 2023.31 ankommit 😅
@Fd medlem Du är en klippa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.