Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Balticpeter
UTFORSKARE

Företagstermometern - Kund- och leverantörsfakturor

Hej,

 

Jag tycker att ni borde ändra så att staplarna för fakturor till att beräknas på betaldag istället för förfallodag. Vi har leverantörsfakturor som vi avtalat om 2 delbetalningar upp till 6 stycken på. Genom att det är som idag så redovisas hela fakturabeloppet på förfallodagen. Därför blir inte översikten korrekt. OM vi har en faktura på t ex 60 tkr som vi ska betala 1/3 den 1 juni, 1/3 den 1 juli och 1/3 den 1 augusti så kommer hela beloppet hamna i stapel för V22 (om man lägger den 1 juni som förfallodag). Det innebär att likviditetsöversikten som diagrammet ska ge inte alls blir rätt. Normalt när man lägger in en faktura där hela beloppet ska betalas samtidigt, så blir förfallodagen och betaldagen densamma. Om ni nu inte kan ändra så att man som användare själv kan välja vilken beräkning man vill ha (på förfallodag eller betaldag) så vore det ju smartare att ha betaldatum. Att flera användare inte har reagerat på detta "feltänk" beror troligtvis på att man inte har delbetalningar och då blir ju detta en ickefråga.

12 SVAR 12
Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Balticpeter!

 

Som planeringen ser ut just nu för Administration är det inte något som kommer att förändras gällande företagstermometern. Jag lyfter det vidare men du får också gärna lägga det som ett önskemål via startsidan i programmet och under knappen Förbättringsförslag. Det är därigenom som vi numera hanterar önskemål från dig som användare 🙂

 

Ha det gott!

/Jenny

Hej,

Jag tycker det är så synd att ni inte ser detta som en bugg och därför rätta till det.

 

Mvh

Peter

Hej @Balticpeter!

Vill bara att du ska veta att vi har sett ditt senaste inlägg i tråden och jag har tagit detta vidare till våra produktspecialister. 

 

Ha en fortsatt fin dag!

//Tinna

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Funktionen för kund och leverantörsfakturor i företagstermometern är byggd efter att gå på förfallodatum så att det går på förfallodatum istället för betaldatum är inte ett fel i programmet utan ett önskemål om en produktförändring. Precis som jag skrev i min tidigare kommentar så har jag tagit önskemålet vidare men i dagsläget är det inget vi kommer att förändra!

 

/Jenny

Hej,
Jag har mycket väl förstått att det inte är är fel i programmet utan att det är fel i tänket. Det vill säga en "bugg" i programskaparens tanke.

Jag uppskattar att ni tagit det vidare men blir samtidigt oroad när du skriver, med utropstecken efter, att "i dagsläget är det inget vi kommer att förändra". Jag har sett så många bra förslag/idéer/önskemål som blivit liggande i er "inget vi ändrar i dagsläget"-korg i flera år. Det här borde vara en enkelt för er att rätta till, OM ni bara vill. Idag är ju funktionen kass!

Balticpeter
UTFORSKARE

Hej,

Blev lite besviken när jag upptäcker att ni inte passat på att åtgärda "felet" när ni nu tog fram möjligheten att välja olika perioder för BR och RR via inställningar.

 

/Peter

Hej @Balticpeter

Jag vill bara att du ska veta att vi har sett din tråd och vi kommer att besvara den inom närmaste dagarna. Väntar på besked från våra produktspecialister och sedan lovar jag att vi återkommer. 

 

Ha en fin onsdag!

/Tinna

Hej @Balticpeter !

 

Jag förstår att det är en förbättring som hade hjälpt dig i ditt arbete. Att ändra om så att företagstermometern går på betaldatumet istället kräver att vi behöver förändra hur den är uppbyggd  och det är inte något som vi har kunnat prioritera framför andra funktioner och förbättringar. Sker det någon förändring framåt uppdaterar vi självklart tråden.

 

Ha en fin dag!

/Jenny

Balticpeter
UTFORSKARE

Hej,

Är du/ni medveten/na om att funktionen idag inte fungerar om man har delbetalningar av leverantörsfakturor?
Mvh

Peter

Hej!

 

Företagstermometern visar hur stor skuld det är samt hur mycket som är betalt av den skulden men inte när den betalades. Skulden visas per förfallodatum då det är då man borde betala det. Har du gjort en delbetalning så kommer leverantörsskulden att sättas som betald för delbeloppet och beloppet betalda fakturor blir på förfallodatumet oberoende på betaldatum. Så på sätt och vis hanterar vi delbetalningar men vi tar inte hänsyn till att man har valt ett annat betaldatum. Jag tar med mig dina synpunkter vidare men som jag skrivit tidigare är det inte i dagsläget aktuellt att göra några förändringar i hanteringen av företagstermometern. 

 

/Jenny

Balticpeter
UTFORSKARE

Hej igen,

Du skriver ”Skulden visas per förfallodatum då det är då man borde betala det.” Man kan uppfatta den kommentaren som om att man inte sköter sina betalningar pga att det är delbetalningar.
Men det är ju detta som gör att det blir fel. För har man delad betalning dvs flera förfallodagar så räknar programmet fel. För det är ju så att när man har har delade betalningar så BÖR (ska) man betala vid olika datum. SÅ då betalar man när man ”borde betala”. För mig har ni misslyckats med denna funktion i programmet. Tråkigt att ni själva inte inser det och rättar till det.

 

Mvh Peter

Hej!

 

Vi tar med oss det för framtida förbättringar av programmet. 

/Jenny