Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förfallodatum i QR-kod?

Vi har precis lagt till QR-kod i våra fakturor. För att testa scannade jag koden med Handelsbankens app och då blev förfallodatum nästa dag inte det förfallodatum som gällde för fakturan. För att kolla scannade jag några leverantörsfakturor och resultatet blev detsamma - nästa dag.

 

Innebär det att förfallodatumet inte finns i QR-koden eller är det en "feature" för att jag som betalare själv ska bestämma betaldag?

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Prova scanna QR koden med en annan app. Det kan vara så att Handelsbanken ändrar detta på egen hand.

 

Andra alternativet är att du lägger upp QR koden så jan jag se vad jag får för resultat om du inte själv kan få fram informationen från koden i klartext.

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verkar som du har helt rätt. Det är Handelsbanken som donar med förfallodatumet. I klartext ser det ut så här:

{"uqr":1,"tp":1,"nme":"K Edquist AB","cid":"556561-1901","iref":"10455","idt":"20201031","ddt":"20201115","due":9969,"cur":"SEK","vat":1993.75,"pt":"BG","acc":"5096-3693"}

 

Helt korrekt förfallodatum.

 

Tack för snabb hjälp 🙂

Hör med "bånken" om där finns någon inställning som skall göras för att förfallodatumet skall bli rätt efter QR koden.

 

Den andra varianten (som jag definitivt rekommenderar) är att använda filöverföring. Om du har en möjlighet att i samband med registreringen av inkommande faktura läsa QR koden blir det mindre risk för fel.

 

EDI faktura är det absolut bästa sättet att få in fakturorna korrekt och därefter skicka alla betalningar via fil.

 

Detta gör att du stansar uppgifterna EN gång och riskerna för fel minskar.

 

Att banken tar ett par kronor för filöverföring tjänar man rätt snabbt in, både på leverantörer och kundsindan...

 

//Davor P