Vi säljer maskiner till kund enligt följande mönster:
30 % vid order
60 % vid leverans
10 % efter installation
Vid order gör vi en faktura på 30 % + moms. Bokar mot 2420.
Vid leverans levererar vi ordern i Visma och bokför hela intäkten på 3010. Men innan vi skickar fakturan, så gör vi en minuspost på samma faktura med 30% av beloppet och bokar bort det från 2420. Samt att vi gör en minuspost på 10% som vi bokar upp på 1760. Alltså får kunden en faktura på 60 % + motsvarande moms för 60 %
När installationen är utförd skapar vi en faktura på 10 % + moms och bokar bort från 1760.
Ex:
Faktura 1:
D1510 - 37 500
K2420 - 30 000
K2611 - 7 500
Faktura 2:
D1510 - 75 000
K3010 - 100 000
D2420 - 30 000
D1760 - 10 000
K2611 - 15 000
Faktura 3:
D1510 - 12 500
K1760 - 10 000
K2611 - 2 500
Överföringar utan faktura är kanske smidigt, men betydligt mer administrativt arbete på ekonomiavdelningen som måste hålla koll på förskotten som manuella bokningar reserverade till en viss kund. Samt att vid fakturering av båten, så måste man göra en faktura på hela beloppet och sen boka bort förskotten som inbetalningar på denna faktura.