Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskott på båtar/faktura samt endast insättningar/moms och utan moms?

Företaget jag jobbar för säljer båtar på beställning. Vi har fakturerat kunder för förskottsbetalning och det är då med moms.

Men sen har min chef tyckt att det varit en bra idé med direktöverföringar för förskott, utan faktura, hur gör jag då? Använder två olika konton ett med moms och ett utan? Nu använder jag 2421 men som tidigare sagt kan jag då endast välja att ha med eller utan moms.
5 SVAR 5
KjellP
CHAMPION

Jag tänker att detta påminner om försäljning av presentkort.

Presentkort / förskott från kund hanteras som lån av kund och ska ej momsas.
När kunden sen köper varan eller att båten levereras och slutbetalas så sker försäljningen med moms.

Så om jag tänker rätt bör du hantera bokföringen på det konto du gör men att inte ha någon momsregistrering på den.
När sen leverans och slutbetalning sker så är en del av betalningen den summa som finns på 2421.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Å andra sidan så får man ju inte fakturera a'-conto utan moms längre väl?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Presentkort är momsbefriade och därmed inte samma sak. Man får aldrig ta förskott på momspliktiga varor eller tjänster.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fortsättning....utan att rapportera in moms på inbetalt belopp även om det är förskott.
Scrapkuben
MEDLEM

Vi säljer maskiner till kund enligt följande mönster:
30 % vid order
60 % vid leverans
10 % efter installation

Vid order gör vi en faktura på 30 % + moms. Bokar mot 2420.

Vid leverans levererar vi ordern i Visma och bokför hela intäkten på 3010. Men innan vi skickar fakturan, så gör vi en minuspost på samma faktura med 30% av beloppet och bokar bort det från 2420. Samt att vi gör en minuspost på 10% som vi bokar upp på 1760. Alltså får kunden en faktura på 60 % + motsvarande moms för 60 %

När installationen är utförd skapar vi en faktura på 10 % + moms och bokar bort från 1760.

Ex:
Faktura 1:

D1510 - 37 500
K2420 - 30 000
K2611 - 7 500

Faktura 2:
D1510 - 75 000
K3010 - 100 000
D2420 - 30 000
D1760 - 10 000
K2611 - 15 000

Faktura 3:
D1510 - 12 500
K1760 - 10 000
K2611 - 2 500


Överföringar utan faktura är kanske smidigt, men betydligt mer administrativt arbete på ekonomiavdelningen som måste hålla koll på förskotten som manuella bokningar reserverade till en viss kund. Samt att vid fakturering av båten, så måste man göra en faktura på hela beloppet och sen boka bort förskotten som inbetalningar på denna faktura.