Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottsfakturering en gång i kvartalet momsrapport

Hej, 

Varje kvartal gör vi en fakturering till våra kunder för tre månader framåt. 
I och med detta så bokas det upp en skuld på konto 2991 som vi sedan debiterar varje månad mot konto 3025 (som hos oss är ett försäljnings konto för IT licenser). Vi bokar aldrig upp 25% utgående moms i samband med denna bokning. Problemet är att jag vid varje månadsslut får en differens på konto 2611 utgående moms med 25% av beloppet som jag bokat mot 3025. 

Kan denna differens bero på att konto 3025 är kopplat mot 25% moms? Borde jag istället använda mig av ett annat typ av konto? för som jag uppfattat det så bokas och redovisas den utgående momsen i samband med att vi gör faktureringen i samma period.

Med vänlig hälsning,
Nathalie

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har testat lite: jag använde mig av 3912 för hyresintäkter med momskod 08. Sedan lade jag momskod 08 även på 2970. Jag skapade en faktura där jag kopplade raden till konto 3912 och lade en periodisering direkt på den raden.

Då verkar momsrapporterna bli som de skall.

Jag vet ju inte hur du gör periodiseringarna men det här sättet verkar funka.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kanske är förvillande att jag beskrivit andra konton än de du använder, men principen är densamma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LW, 

Tack för att du tagit dig tiden och testat hos dig. Jag förstår principen, oavsett konton 😉 dessvärre så är jag nyanställd och ny i det här systemet, så är inte så kunnig i det du beskrivet som periodisering direkt på raden? 

Jag har en manuell bokföringsorder som jag skapar som en egen verifikation varje månad. Och som sagt bokas ej momsen upp där. 

Med vänlig hälsning, 
Nathalie
Davor P1
CHAMPION

Genom att periodisera både intäkten och momsen till samma månad får du rätt på alla siffror.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor, 

Så jag borde vid förskottsfaktureringen ha någon typ av automatisk periodisering? Hur kan man skapa en sån? 

/Nathalie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du verkar jobba med VA 1000, så jag utgår från det.

Om du går till Bokföring - Kontoplan och söker upp och dubbelklickar på 3025, ser du vilken momskod du har. Det är nog 05, 25% moms.

Sedan går du till konto 2991 i kontoplanen och lägger på samma momskod där, kod 05.

Du skapar en faktura. Det finns en kolumn ute till höger en bit, som heter "Konto" när du matat in artikelnumret på raden. Där skall konto 3025 vara registrerat. Det är viktigt!

När du fyllt i på artikelraden i fakturan som du vill ha den och fått in summan, ska du stå på raden du matat in. Placera markören på "á-pris" eller nåt. Jag tror man måste göra så, att man står på raden man ska periodisera. Man kan ju ha flera periodiseringar på samma faktura, menar jag, så den spärren finns nog.

När du sedan står på rätt rad. klickar du på funktionen "Periodisera" högst upp. Du får då upp en dialogruta som heter "Periodisering av kundfaktura".

Här fyller du i det datum du vill använda som första periodiseringsdatum, sedan trycker du Enter och talar om för hur många månader du ska sprida periodiseringen på.

Vid Intäktskonto, skriver du i 3025 och vid periodiseringskonto tar du 2991.

Tryck Enter tills tabellen är uppdaterad; du skall se de periodiseringar som kommer skapas i stora rutan längst ner.

Ser det OK ut, klickar du på Skapa. Är det inte OK, gå tillbaka och ändra det som behövs tills du är nöjd.

Efter det, behöver du inte tänka på något annat än du himla smart den här funktionen är.

Lycka till!

//L