Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny_
MEDLEM

Förslag till förbättring i kontoplanen BAS

När man köper inventarier från EU (tex en maskin) så finns det inte något konto upplagt i BAS kontoplanen för detta. Endast 1220 som gäller för inventarier köpta i Sverige finns i kontoplanen.
Jag har lagt upp ett eget konto för detta men det skulle vara bra om det fanns med i kontoplanen då vi handlar inom EU ganska mycket i Sverige idag.

24 SVAR 24
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Jenny!

Tack för ditt förslag på förbättring. 
Jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning.

Ha en fin dag!

/Annelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker att det känns rätt onödigt att ni ska göra enstaka varianter av konton för köp inom EU. I så fall skulle ni ju behöva göra mängder.  Så vad ni än gör blir det långt ifrån fullständigt. Vi köper väl alla såväl olika typer av tjänster som olika typer av varor och artiklar från EU. Det är ju så enkelt att själv göra en EU-variant av konto som berörs. 

Hmm. Då inventarier hamnar i balansräkningen så kommer ett speciellt konto för sådana inköp i det läget att ställa till det då momsmärkningen gör att även en försäljning påverkar momsrapporten. I den vanliga kontoplanen finns egentligen ingen annan lösning än att man bokar inköpet mot 4056 (Inköp varor EU 25%) och sedan kör ut momsrapporten som då stämmer. Sedan gör man en omföring från 4056 till 1220 för att få just inventarien rätt. Det är egentligen samma problem med alla inköp som har omvänd beskattning, även om man i resultaträkningen mycket väl kan lägga upp flera konton för att hantera det men då blir resultaträkningen rätt omöjlig att läsa till slut. 
Vi har löst det genom att lägga upp 90xx-konton i vårt system (en idé vi snott från ett annat program. Då lägger vi upp t.ex för varuinköp 25 % kto 9056 (varuinköp EU 25 % och momsmärkt för det), kto 9999 (omföringskonto 90xx-konton).  Vi har då även gjort en automatkontering kopplat till kto 9056 som bokar samma belopp men motsatt på 9999 för att nolla resultatet samt motsatt sida 25% på konto 2614 och samma sida 25% kto 2645.
Då funkar det som så att t.ex. vid ett inköp av låt säga en förbrukningsinventarie så för 10 000 kr från Danmark så bokar vi den så här:
kredit 1930 10 000 kr
debet 5410 10 000 kr
debet 9056 10 000 kr
automatkonteringen bokar då följande:
kredit 9999 10 000 kr
kredit 2614   2 500 kr
debet 2645  2 500 kr

Då får vi inköpet på rätt konto direkt, 5410 och vi får underlag till momsrapporten via 9056  samt 2614,2645 och resultatpåverkan nollas bort genom 9999. Det enda som är struligt är att man måste lägga upp allt det här varje företag man håller på med och det är ju några, man kan nämligen inte importera dela av en kontoplan, detsamma gäller automatkonteringen. Däremot så kan man importera konteringsmallar (som man också kan lägga upp) och det även om kontona inte finns, vilket då måste åtgärdas..
Ber om ursäkt för textmängden men det här funkar faktiskt och 90xx-kontona syns inte i resultaträkningen men i huvudboken...  vi har gjort en excelmall för att få en standard på detta..... puuuh... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så krångligt när det är så busenkelt att skapa ett extrakonto för alla berörda konton. Samma namn med tillägget EU i namnet.
Skapar inte krångligare resultatrapporter och momsredovisningen blir rätt direkt.

Nja. resultatrapporten (och även balansräkningen) sväller ju om man måste dubbla en massa konton och att ha momsmärkning på balanskonton brukar inte sluta väl. För betänk att man samma månad både köper och säljer en inventarie som ligger på det kontot... Men visst, vi gör alla som vi vill.... 

Det var verkligen en helt suverän lösning. Har skrivit ut din text och lägger den i högen av smarta tips och trix som jag har bakom ryggen där jag sitter. Perfekt lösning som även lärt mig vad man kan använda kontoklass 9 till.

Mvh Lena

Vi gör exakt som AccountantfromHell, och använder konton i 9-klassen.

Det blir så oöverskådligt i listor med konto för varje typ av inköp. Speciellt om man dessutom har mycket inköp med olika momssatser.
Momsrapporten fungerar helt utan problem.

Så här ser våra 9xxx-konton ut:

Jamenvisst är det lämpligt. Motkonto kör vi bara ett men i princip samma upplägg. Då är vi ju minst två, fränt... Och vi har då även samma upplägg med en kund som både säljer byggtjänst och äger fastighet. Det för att kunna hantera inköp av byggtjänster till hans fastigheter.... 

Jo, det var ju en sak till. Vi använder samma upplägg för dom eller rättare sagt den kund vi har som både säljer byggtjänst och innehar hyresfastighet. Där får han alla eventuella hantverkarfakturor utan moms (omvänd byggmoms) men dom skall sedan bokas mot nyanläggning, rep fastighet och då han har både lägenheter och lokaler så skall momsen lyftas ibland men inte ibland. Där är 90xx-kontona en verkligt hjälp och rekommenderas verkligen..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns ett fastställt tillvägagångssätt för redovisning av inköp från EU med omvändskattskyldighet för mervärdesskatt. Fastställt för att motverka det momsfel som är skatteverkets stora problembarn och anledningen till att denna regel skapats.

Det systemet är överordnat våra kontoplaner och ska ju följas av oss - framföralllt av oss som hjälper andra.

Som en följd av det får vi acceptera att vi får hantera vår redovisning därefter och i nästa led göra omkonteringar för att få våra inventerier på de konton vill själva vill ha - på samma sätt som vi får göra när vi inte vill ha andra inköp från EU liggande kvar på konto 4056 i vår redovisning.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....så i avvaktan på att det kommer nya direktiv från samma håll som de tidigare kom om att t ex inventerieköp ska undantas från konto 4056 så får vi köra på i hjulspåren....

Japp. Eller använda 90xx-konton som löser problematiken.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har aldrig hört talas om någon annat direktiv än det som kom från början .
Upplys mig/oss gärna 🙂
Hur hanterar du 90-varianten när du momsdeklarerar?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.......här om du kan köra den korta varianten....

Med upplägget så blir momsrapporten korrekt då 9056 ( i det här fallet) är momsmärktbsom just inköp EU och hamnar på rätt rad i momsrapporten. Blir några extrakonton att lägga upp men sedan så kan man boka EU-inköp på vilket konto som helst och ändå styra momsrapporteringen rätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men du genomför samma moment när du ska flytta vidare till önskat konto ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

....som när du använder 4056......?

Nix. Inköpet bokförs direkt på rätt konto och 90xx-kontona fixar momsrapporten. En bokning och allt är klart. Och har man, som jag skrivit, lagt upp automatkontering på, i det här fallet, kto 9056 så bokas motkontot (som nollar resultatpåverkan) och momskontona med automatik så rent registreringsmässigt lägger jag bara till just kto 9056... och konteringen balanserar när automatiken gjort sitt. Funkar jättebra när man lagt upp det.  Och man behöver inte koppla det här till något specifikt konto utan kan då använda 9056 som komplement till vilket konto som helst vid inköp från EU. Inventarier, reklammaterial, varor, eller vad som helst... 

Så här ser ett inköp av förbrukningsinventarier ut i bokföringen. Rätt på momsrapporten och ingen efterkontering. Men vissa program tillåter, av någon anledning, inte 90xx-konton så det funkar inte jämt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så onödigt och komplicerat när allt som behövs i detta exemplet är konto 5411 Förbrukningsinventarier EU med rätt momskod. Varför inte göra det så enkelt och rakt på som möjligt i stället för att trixa med en massa automatkonteringar och mer eller mindre fiktiva konton?