Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny_
MEDLEM

Förslag till förbättring i kontoplanen BAS

När man köper inventarier från EU (tex en maskin) så finns det inte något konto upplagt i BAS kontoplanen för detta. Endast 1220 som gäller för inventarier köpta i Sverige finns i kontoplanen.
Jag har lagt upp ett eget konto för detta men det skulle vara bra om det fanns med i kontoplanen då vi handlar inom EU ganska mycket i Sverige idag.

24 SVAR 24

Visst, och 59xx när man köpt reklam, 61xx när man köpt kontorsmaterial, 5481 typ vid arbetskläder, 12xx mfl vi inventarieinköp (och momsmärkta balanskonton är inte en bra idé), 56xx när man köpt reservdelar till bilen o.s.v. , o.s.v. Och man får en svällande balans-och resultaträkning. 90xx-konton är inte fiktiva. Dom finns med i huvudboken det är bara det att dom inte syns i resultaträkningen. Men vi gör alla som vi vill. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som sagt, var och en gör som den vill. Har inga momsmärkta balanskonton eller balanskonton överhuvudtaget. Bara två tydliga varianter av alla berörda kostnadskonton. 

Frågeställningen började med just balanskonton så därav utvinklingen och jag kan väl tillägga att de gånger en kund handlar en enstaka gång med EU så lägger vi inte upp dessa konton. Men frekvent handel absolut och definitivt när det gäller vår kund med omvänd byggmoms och egen fastighet....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Jag ser att det är samma förfaringssätt med ombokningen via 9999.

Jag tillhör också de som inte använder konton i klass 9 eftersom de inte skrivs ut i rapporter utan enbart i huvudbok

Mikael