Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

S G___
MEDLEM

Förutbetalda hyror

Hej Hej!

 
 

Vi skickar ut våra hyresavier kvartalsvis, men fakturerade månadsvis. Ex så ska oktober månadshyra skickas ut i juli, den får faktura datum 1 sept och förfallodatum 30 sept och gäller alltså okt. Men när då hyresgästen betalas

innan

den 1 okt, då fakturan inte är journalförd ännu.

 

Om man då går ner till "bortskr" och väljer "förutbetald hyra". Då landar "pengarna" på konto 2970, men sen då... vad är nästa steeg. har svårt att se var dom hamnar och vad man gör i nästa skede och när.

 
 

Samma sak om en hyresgäst betalt in ex 1:- för lite... som man då kan lägga på öresavrundning nere på samma sida. men då får jag en diff på #1930...är inte riktigt med på hur denna "funktionen" fungerar och hur jag hanterar den.

 
 
 
 
 
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nästa steg efter att betalningen registrerats kredit på konto 2970 blir att göra ny kontering i månaden oktober
Debet 2970
Kredit ditt konto för hyresintäkter
den görs antingen manuellt eller vis programfunktion

Mikael

Och avsedd faktura blir i första skedet markerad med betald det datumet som jag väljer vid inbetalningen, även om jag sen väljer att lägga den som "förutbet"?

varför får jag en diff på kassakontot i fösta månaden?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Frågan låter konstig för mig. Om  fakturadatum är 1 sep så ska naturligtvis  fakturan bokföras med datum 1 sep. Då kan ju hyresgästen betala när som helst mellan 1 sep och 1 okt utan att det blir problem.

Skrev fel datum i texten, tanken var ju att den var förutbetald, alltså innan fakturadatum och journaldatum.