Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga om betalning för fakturor

Hej! Jag har en fråga: hur göra ut- och inbetalningar i Visma Administration 500? Jag ställer ut kundfaktura och får lev fkt från samma kund. Han betalade inte hela belopp eftersom han gjorde avdrag för sin fakturan, alltså jag betalade inte min lev.faktura också.  Tack på förhand!

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Be kunden sluta med detta ofog till nästa gång.....

Nu till problemet.

KUNDFAKTURAN

Använder du dig av fil från Bankgirot eller kör du inbetalningarna manuellt?

Beroende på hur du gör hamnar betalningen på olika ställen. Antingen går du in under INBETALNINGAR eller ÅTERRAPPORTERING

I båda fallen gör du en BORTSKRIVNING på den betalrad som gäller kundens faktura.
Eventuellt får du skapa en ny bortskrivning där du anger konto 1999 OBS konto som "mottagande konto.

Sen går vi över till din leverantörsfaktura.

Här går du in på själva fakturan och flik 5-BETALNINGAR

Ange konto 1999 som UTBETALNINGSKONTO.

När du sen bokför journalerna har du blivit av med båda fakturorna.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor! Tack för snart svaret 🙂 En fråga till. Jag alltid använder konto 2998 som OBS konto- det är skuldkonto och du skrev att använda 1999 som är tillgångar. Det jag förstår inte... Hjälp mig 🙂

Det spelar ingen roll så länge du använder samma konto till båda transaktionerna. Sen underlättar det också att som LW påpekade att du anger samma datum på båda betalningarna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

...och kom ihåg att för enkelhetens skull att sätta samma betaldatum på bägge. Det lilla omaket kan rädda en hel dag ibland...

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för båda svar 🙂