Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agnetha Svensson
UTFORSKARE

Fråga gällande betalfiler till bank, nytt system

Fick från min bank redan i oktober 2020 att dom inför ny betalinfrastruktur P27 (Nordic Payments Platform). Det innebär att banken inte kommer att kunna ta emot b.la LB filer mm. från och med 31 mars 2022. 

Är det något som ni på Visma SPCS jobbar på att bli kompatibla till?

 

Hälsningar Agnetha

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Agnetha,

Vi är medvetna om förändringarna och kommer påbörja arbetet med de uppdateringar som behövs under 2021 i Visma Administration, respektive Visma Fakturering och Visma Förening. Hittills har vi fått informationen från Handelsbanken men hoppas att övriga banker kommer följa samma linje. Vi kommer se till att du även i fortsättningen kan hantera smidiga betalningar från ditt ekonomiprogram.

Följ gärna tråden Handelsbanken fasar ut äldre filformat enligt P27

 

Ha en fin dag! /Tinna

Tack!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

vi har också fått information om förändringen att övergå med leverantörsbetalningar via bg till filformatet ISO20022. Nu vet jag inte hur långt SEB har kommit i sin utveckling - Bankgirot ska i alla fall vara utagerat i slutet av 2021. Det behövs ju både möjlighet att skicka filer via ISO 20022 formatet och att få återrapporteringsfiler. Har ni hört något från SEB vad gäller utvecklingsstatus - har ni någon tråd som man kan följa även för SEB ? 

Hej!

Vad jag har förstått så gör Visma ändringarna i samråd med alla svenska banker. 🙂

Hej Agneta,

Vi arbetar på att ta fram en lösning för den nya hanteringen av bankfilsformat i Visma Administration men jag har inte mer information än så att ge dig just nu. Gå gärna in och följ tråden Hantering av XML-filer i Visma Administration som vi kommer uppdatera när vi har mer information att dela med oss av. 

Ha en fin vecka! /Tinna 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, är detta löst? Finns det förklarat någonstans vad och hur, så jag kan informera våran administrationspersonal hur de ska fortsätta jobba?

Hej Markkofan!

 

Vi har ett pågående arbete kring detta, men i dagsläget har jag ingen ny information att ge. 

Som min kollega Tinna har skrivit ovan så har vi en tråd rörande hanterning av XML-filer i Visma Administration som du kan prenumerera på för att få uppdateringar i processen. Du prenumererar på ett enskilt inlägg genom att klicka på de tre blå prickarna uppe till höger ovanför inlägget så får du notiser när det skrivs något nytt i tråden.

 

Jag skickar också med dig ett riktigt bra användartips som jag tror att du och din personal kan använda som visar hur man kan jobba med betalfiler i Visma Administration.

 

Om du har fler frågor är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!

Jag önskar dig en trevlig helg!

/Tinne