Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Galleri och provision - fakturera - Administration

Som sidoverkstamhet driver vi ett galleri. Vanligtvis köper vi ett verk som vi sedan säljer vidare men nu önskar konstnären ett annat förlopp. Jag ska skapa en faktura till en kund där det ska stå att vi säljer verket i konstnärens namn. SKV förklarar väl hur det ska gå till, ur konstnärens synvinkel, men hur jag, som gallerist ska skriva min faktura förstår jag inte riktigt. Tacksam för råd.

Från SKV:
Exempel
En momsregistrerad konstnär säljer en tavla genom
ett galleri. Köparen betalar 10 000 kr. Galleriet får
40 % i provision inklusive moms av konstnären för
förmedlingstjänsten.
Kunden betalar ett pris som inkluderar 12 % moms
på beskattningsunderlaget. Det innebär att momsen
på försäljningen är 10,71 % av priset inklusive moms.
Kunden betalar 10 000 kr
Varav moms (10,71 % av 10 000 kr) 1 071 kr
Konstnärens beskattningsunderlag 8 929 kr
Provision (40 % av 10 000 kr) 4 000 kr
Varav moms (20 % av 4 000 kr) 800 kr
Konstnärens momsredovisning
Utgående moms 1 071 kr
Ingående moms 800 kr
Moms att betala 271 kr
Galleriet ska redovisa 800 kr i utgående moms.
3 SVAR 3
FD ANSTÄLLD

Re: Galleri och provision - fakturera - Administration

Hej!

Som jag förstår det handlar detta om av skatteverket så kallad "förmedling i annans namn", vilket innebär att galleriet fakturerar kunden för konstnärens räkning. I exemplet ovan skapar du alltså en faktura eller ett kvitto på 10 000 kr inklusive 12% moms till den som köper konstverket, där det framgår tydligt att det inte är galleriet utan konstnären som är säljaren. Denna faktura är som jag tolkar det dock inget som ni på galleriet ska bokföra alls utan det är konstnären som gör detta och som även redovisar moms på hela försäljningssumman. Däremot ska du bokföra provisionen som i exemplet är på 4000 kr varav 800 kr är moms, som du ska redovisa som utgående moms till skatteverket.

Kanske finns det någon annan användare på forumet som har mer erfarenhet av detta som vill dela med sig, annars rekommenderar jag att du kollar med en revisor eller att du tar kontakt med skatteverket för vidare information.
Highlighted
NY MEDLEM

Tack så hjärtligt för detta svar. Jag har kollat med en revisor som verkar tycka det är ok. Men jag kom på en följdfråga; ska kunden betala in de 10.000 kronorna till oss, eller till konstnären? Konstnären föreslår att vi får in pengarna och sedan betalar ut mellanskillnaden till honom men då får ju vi pengar på vårt konto som inet tillhör oss, om än endast under en begränsad tid.

Tack på förhand
Ulrika
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej Emelie!
Jag har svårt att råda dig i denna fråga utan får hänvisa dig till skatteverket för att kontrollera detta.

/Elin