Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Går det att låsa upp en låst period? - Administration

Använder Visma administration 1000. Bokföringen lämnas till en redovisningskonsult som går igenom året och gör bokslut. Jag har nu fått en sie-fil för 2018 att importera från honom. Eftersom jag låst bokföringen regelbundet under året så kommer det upp ett meddelande om att sie-filen innehåller fel. Det kommer upp en lista med en rad verifikationer med kommentarer att perioden är låst.
Kan jag på något sätt låsa upp perioderna i 2018 för att kunna importera sie-filen? Om inte, hur ska jag gå tillväga för att få in rättelser och bokslutsverifikationer i min bokföring?
9 SVAR 9
NY MEDLEM

Re: Går det att låsa upp en låst period? - Administration

Jag har för mig att du kan låsa upp perioder ifall du inte låst hela året. Ligger i arkivmenyn -> företagsinställningar om jag inte är ute och cyklar.

Som ett litet tips inför 2019: lås inte perioderna förrän bokslutet och inkomstdeklarationen är fix färdiga och godkända. Då slipper man sådant här elände. Jag har en egen åsikt om det här med att låsa perioder och det är att ifall man har gjort klart bokslutet, skickat in det och ordnat med inkomstdeklarationen så räcker det gott och väl utan att man ska låsa. Bokföringen är ju "låst" i och med att årsredovisningarna och deklarationerna är inlämnade och klara även fast man inte tryckt på knappen "lås" i Administration. Man ska ju inte ändra efter det i alla fall.

Så för din egna hälsas skull, lås inget i 2019. Ingen kommer och smiskar dig på fingrarna om du "glömmer" det. Dessutom slipper du hjärtinfarkt och magsår och det är ett stort plus i redovisningsbranschen.

Med vänlig hälsning Lena
NY MEDLEM

Jag brukar alltid få bokslutsverifikationer som är daterade bokslutsdatumet och då är det bara att importera filen från revisorn. Så änge man inte har låste hela bokföringsåret utan bara varje månad...
NY MEDLEM

Saken är nog den att han har skickat tillbaka hela 2018 som en sie-fil eftersom han gjort ändringar i bokföringen. De ändringarna är inte gjorda på bokslutsdatumet. Låsningen jag har gjort är fram t o m september. 
NY MEDLEM

Jag hoppas på och håller tummarna för att det går att låsa upp hela 2018. Lycka till och berätta gärna hur det gick!

Med vänlig hälsning Lena
NY MEDLEM

Skulle jag kunna göra så att jag raderar bokföringsåret 2018, skapar bokföringsåret  på nytt och sedan importerar sie-filen från redovisningskonsulten? Alla verifikationer för 2018 ska vara med i den sie-filen.
NY MEDLEM

Det där tycker jag var en mycket bra idé! 

Ta en backup på programmet bara före raderingen. Det här är en av de fantastiska fördelar man har med ett icke webbaserat program, det går att ta backup!

Lycka till igen, Lena
NY MEDLEM

Hej!
Jag gick in på inställningarna för låsning och ändrade de till "i samband med inkomstdeklaration", låste upp, läste in sie-filen och ändrade tillbaka inställningarna för låsning sedan. Det fungerade. Pust
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Helene!

Dubbelkolla med din redovisningsbyrå så att de inte har varit inne och ändrat i dina tidigare registrerade verifikationer och sedan har skickat tillbaka hela årets verifikationer. För om så är fallet och du importerar sie filen, kommer du få alla verfikationer en gång till i bokföringen. Så dels finns alla verifikationer du hade innan + att alla lägger sig en gång till med nya verifikationsnummer.

Det är viktigt att du ber din redovisningskonsult om enbart nya verifikationer som hen har skapat, och inte några av de du skickat till hen. Och då det är ändringar som görs i samband med bokslutsarbetet så ska dessa ha datum på bokslutsdatumet. Och då går de alltid importera i bokföringen om du bara låst alla månader, och inte låst hela året.

Om du har fått in alla verifikationer en gång till behöver du läsa in en säkerhetskopia sedan innan du importerade sie-filen från din redovisningsbyrå. Annars får du börja med att ta en säkerhetskopia på företaget, radera år 2018, skapa om året och läsa in en korrekt siefil med enbart de verifikationer som ska finnas i året.

//Linnéa
NY MEDLEM

Tack. Det blev dubbelt så nu har jag raderat året, lagt upp det igen och läst in sie-filen.