Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Aleksander
NY MEDLEM

Hantering av klientmedel

Hej,
Jag använder Visma Administration 500 och behöver ordna redovisning av klientmedel enligt advokatsamfundets regler.

Vi har ett samlingskonto hos banken för klientmedel på vilket klientmedel förvaras.

Klientmedel redovisas på konto: 1990 och krediteras 2831.

Jag har följande fråga: Hur ska jag, i Visma Administration 500, göra så att jag kan redovisa klientmedel per klient. Det vi behöver är alltså ett sidoordnat register till bokföringen där transaktioner av klientmedel registreras för varje enskild klient.

Det jag skulle vilja göra är att registrera en kund/klient och när en in- eller utbetalning görs för klientens räkning eller avräkning ska göras, registrerar jag den mot denna kund/klient.

Försökte hitta olika varianter med kundredovisning, med det känns att jag inte hittar någon vettig lösning. Har ni något förslag?

Tack på förhand!
Aleksander Krzymowski
Kund nr: 2059167
e-post: ak@hrm.se

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Som jag ser det har du två vägar att gå.

Den snåla varianten är att använda dig av subkonton eftersom du i Visma 500 inte har projektredovisning. Detta är egentligen inte något realistiskt sätt, såvida du inte har MAX 99 Kunder....

Den realistiska vägen att gå är att uppgradera till antingen 1000 eller 2000 för en extra slant.

Med 1000 får du tillgång till projektredovisning som i mina ögon är rätt våg att gå. Visst, du får öppna plånboken en aning, men du sparar in mycket på att du på ett mycket enklare sätt håller reda på klientmedlen och kan på ett mycket överskådligt sätt se vad varje klient betalat in vid varje tidpunkt du går in och gör en avstämning.

Genom att du även kan följa upp kostnader och intäkter på projektnivå blir det även lättare att ha koll på övriga rörelsekostnader.

//Davor P  

Tack för hjälpen,

Hur uppgraderar jag till Visma Administration 1000? Och vad kostar en uppgradering?

Vänligen

Aleksander 

Administration 1000 kostar ny 15 095 kr och 500 kostar 7070.

Det borde innebära att du får betala mellanskillnaden på 8 025 kr.

Hör med Vismas säljavdelning om de kan ge dig ett annat pris....

Du skall INTE behöva installera om programmet, utan när du anger den nya licensnyckeln så blir nya funktioner tillgängliga efter omstart av programmet och gäller till dess det är dags att förnya serviceavtalet.

//Davor P

Vi har en mäklare som kund och har löst det som så att vi precis som ni har ett tillgångs och ett skuldkonto. Sedan skriver vi ALLTID transaktionstext på dessa, går även att ställa in i programmet att det är tvingande på just dessa två kontot. Sedan har mäklaren ett sidoordnat register för sin egen koll. Det är ju väldigt viktigt att ha koll på det här för ibland så kan belopp hamna på vanliga bankontot. Men då bokar vi det alltid som skuld först, med transaktionsinfo, och sedan flyttas det även över på rätt bankkonto där då samma info skrivs. Det som är viktigt är att ha ett bra "tänk" för hur man skriver infon. T.ex. ett ärendenummer eller något annat. kan vara både eget uppfunnet eller som i mäklarnas fall, ett nummer i deras säljstöd. Lycka till!