Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Har fått en betalningspåminnelse. Hur bokför jag rätt då jag redan journal fört originalfakturan?

Har fått en betalningspåminnelse. Hur bokför jag rätt då jag redan journal fört originalfakturan? Lägger jag ett eget verifikat gällande påminnelsen, och kör ut original fakturan i utbetalningsjournalen? påminnelsen får jag väl använda 6991?
2 SVAR 2

Re: Har fått en betalningspåminnelse. Hur bokför jag rätt då jag redan journal fört originalfakturan?

Jag föreslår att när du betalar justerar du bara mellanskillnaden mellan betalt belopp och skuldfört belopp mot konto 6991 eller 6062 i debet, utan att göra någon ändring i det du redan registrerat. Funkar det?

Mikael
NY MEDLEM

Re: Har fått en betalningspåminnelse. Hur bokför jag rätt då jag redan journal fört originalfakturan?

Hejsan Sebastian,

En påminnelseavgift klassas vanligtvis som Övriga externa kostnader. Och som både du och Mikael föreslog så ska ett konto från kontogrupp 69xx användas för påminnelseavgiften. 
Och eftersom originalfakturan är journalförd så skulle ett manuellt verifikat vara det bästa alternativet i detta fall. Och ett bokföringsförslag på det kan se ut på följande vis:
6991 debet
1931 kredit

Vänligen,
Amanda