Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Hur gör man för att få in en längre text i en avimall

Försöker få in ett text i form av ett brev på ca en halv A4, som ska stå ovanför bankgiroavin längst ner på papperet - hur gör man? Hittar inga bra instruktioner över huvud taget, för hur man använder sig av mallar vid utskrift.


Anders Forsslund.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anders!

Att få in en halv A4-sida med text på mallen Faktura BGavi, som det låter som att du använder, kan bli svårt. Eftersom avin tar stor plats finns det helt enkelt mindre yta att lägga in text eller artiklar på. Om du vill skriva in text på en faktura kan du använda dig av textrader. Ställ dig på en artikelrad inne på fakturan och klicka på den vita knappen med ett rött T på, precis ovanför flik 1. Faktura. Då ser du att benämningsraden blir längre och avsedd för att skriva in ren text på. Vill du växla tillbaka till en artikelrad igen klickar du på samma knapp en gång till.

Om du vill lägga in samma text på flera fakturor kan du lägga in fasta radtexter som sedan lagras i programmet och kan plockas upp på vilken faktura som helst. För att lägga in radtexter klickar du på listpilen till höger när du har skapat en textrad. Klicka sedan på den vita Ny-knappen i den lilla rutan som öppnas. Ange en kod och fyll i texten du vill ska stå på raden. Du kan ange max 60 tecken per rad, oavsett om du gör fasta radtexter eller skriver en unik text varje gång.
För att sedan välja in en fast radtext dubbelklickar du på den raden du vill ha eller markerar den och klickar på knappen Plocka.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men en avi upptar ju bara ca en tredjedel av en A4. Det handlar alltså i mitt fall om att skriva ett nyhetsbrev till våra medlemmar, som ska vara på samma ark som inbetalningsavin. Det måste ju finnas något sätt att få med en sådan text, t.ex. genom att kopiera och klistra in. Så att den texten sedan finns med på alla inbetalningspapper med avi längst ner, som man skickar ut till medlemmarna vilkas adresser då per automatik kommer med på själva avin! Eller?

Vänligen,
Anders.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Det stämmer att avin bara upptar en tredjedel av själva fakturan.Samtidigt gör det att resterande information ska få plats på två tredjedelar av pappret. Samma information som en faktura utan avi kan fördela på hela pappret ska alltså en avi-faktura fördela på en tredjedel mindre. Adressfält, föreningens kontaktuppgifter med mera upptar samma yta i båda fallen och det blir då ytan där du skriver in texter eller plockar upp artiklar som får mindre plats till förmån för avin. Därför är jag tveksam till att du får in en halv A4 sida med ren text utan att det blir två sidor.

Fakturorna är radbetonade och inte anpassade för att lägga in långa, sammanhängande texter. Det finns alltså ingenstans att klistra in så mycket text på gång.

För få in texten kan du göra som jag skrev, använda programmets textrader på fakturorna. När du väl har lagt in radtexterna på en faktura kan du kopiera den genom att klicka på knappen Kopiera, till vänster om soptunnan bland snabbknapparna upptill. På så vis får du en identisk faktura men kan byta medlem/kund.

Alternativt skulle du kunna göra en malländring och skapa flera textobjekt där du lägger in texten. En ruta kommer inte räcka eftersom den inte kan hantera så många tecken på en gång. Det krävs dock en hel del arbete att få till detta så mitt bästa tips är att du skriver ut nyhetsbrevet på en separat sida och bifogar själva fakturan.

Här är en bild på hur en faktura med mallen Faktura BGavi ser ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kasst system. Går det åtminstone att radera/lämna allt ovanför avitalongen blankt, samtidigt som man får adressuppgifter m.m. för respektive medlem utskrivet i avidelen? För att sedan kunna kopiera in, manuellt, en längre text på det blanka området ovanför avidelen? Det är väldigt vanligt att föreningar gör utskick för årsavgifter med ett "brev" eller längre text på mer än halva sidan och då har avidelen ifylld nederst. Men hur gör man för att få avier ifyllda och utskrivna med respektive medlems namn och adress per automatik, alla ca 1 200 medlemmar? Hittar nämligen ingen vettig “Gör så här - instruktion” i hjälpprogrammet...

Vänligen,
Anders Forsslund.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja du kan modifiera mallen och ta bort allt utom det som står på själva avin om du vill det. Redan i originalutförandet skrivs kundens adress ut till vänster på avin. Det är samma uppgifter som står uppe till höger vid en standardutskrift (som min bild ovan visar). Däremot kvarstår att fakturorna är anpassade för att lägga in rader på och du kan inte klistra in längre sammanhängande texter. Du skulle alltså få lägga in texten radvis även om du modifierar mallen och raderar allt annat som finns ovanför avin. Varje rad kan hantera max 60 tecken.

Ett förslag för att underlätta för dig är att du modifierar mallen och tar bort det du inte vill ha med innan du skriver ut fakturorna. Sedan lägger du in texten du vill ha i exempelvis Word och skriver ut den med samma papper i skrivaren, alltså de nyligen utskrivna avierna. På så vis skrivs texten som du vill ha den på samma papper och du kan utnyttja funktionerna i ordbehandlingsprogrammet på samma gång.

Ändringar i utskriftsmallarna görs i Malleditorn. Du hittar dit genom att gå in under Arkiv - Föreningsunderhåll - Föreningsinställningar - Dokumentmallar. Markera raden Fakturor och klicka på pilen som visas till höger i kolumnen Mallar. I fönstret som öppnas markerar du mallen du vill ändra på och klickar på knappen Ändra upptill, två steg till vänster om soptunnan. Du är nu inne i Malleditorn.

Du kan läsa mer om hur man raderar objekt i en utskriftsmall i följande dokument. Tänk på att spara mallen med ett nytt namn när du har gjort dina ändringar.
Radera objekt