Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Hjälp med urval vid utskrift av Lagerlista

Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att få ut det jag vill från en lagerlista. Den består av Artikelnr./Benämning/ I lager/Reserverat antal/Disponibelt.

Jag skulle vilja få ut, från en och samma lista, dels alla >0 i lager och det är ju inga problem men jag skulle också vilja ha med alla <1 i lager som har >0 reserverat.

Går det att få ut det?

12 SVAR 12

Känner mig osäker. Hade en klient som hade samma önskan. Men då klarade inte Visma Admin detta beroende på en bugg i systemet. Men varför inte exportera ut det hela till en Excel fil och sedan sortera där. Ofta den enklaste lösningen.

Tomas Tobiasson

Jo, det är klart att det går att justera i Excel men det tar ju lite tid och vi ska skicka denna lista till en kund varje vecka och det finns många artiklar med bara 0 som ska sorteras bort. Det hade ju varit klart enklast om jag kan spara ut det till en PFD direkt och skicka. Idag får kunden bara de artiklar som är >0 i lager.

Det finns alltid möjligheter att lösa det genom olika kopplingar mellan Excel och Visma Adm. Men det kräver rätt mycket kunskap om databaserna m.m. Tror att Visma eller någon annan kan hjälpa dig. Kan vara värt några kronor kanske, om det är en återkommande lista.

OK, tack för tipset.
Hans Ojes
NY MEDLEM

Hej. Vi bygger Excellösningar från grunden som är direktkopplade mot Vismas databas. Det innebär att jag kan ordna en lagerbok som innehåller all den data du vill ha (Reserverat, disponibelt, saldo <, > 0). Uppdatering via knapptryckning. Det går alldeles utmärkt att ha en knapp som automatiskt skapar en pdf efter givna kriterier, och en annan knapp som mailar pdf-filen till er kund. Hör av er om detta låter intressant

// Hans
hans.ojes@infostep.se

Ok, tack för tipset. Jag har som sagt själva listan som jag vill ha men problem med att begränsa urvalet jag vill ha från den.
Lena Ekonomi
MEDLEM

Har du kollat på utskrifter/lagerlista där kan du välja saldo, reserverat, disponibelt mm glöm inte klicka ur lagervärde om det ska gå till kund

Ja, men det är inte själva listan som är problemet. Den har jag. Det är hur jag ska göra det urvalet jag vill ha.

Lena Ekonomi
MEDLEM

Tror inte du kan få alla urval som du vill ha som det ser ut idag. Då får du anlita en konsult som hjälper till att bygga en specialrapport.  Att skapa egna rapporter har jag försökt läsa på men verkar krångligt. Men använd den som finns och kryssa i/ur de olika valen och se om du kan få den så den duger. Kanske du bara behöver justera den lite i Excel sen.

Lena Ekonomi
MEDLEM

Rent allmänt är ju rapporterna dåliga i Visma tyvärr. Har alltid problem när jag vill ta ut rapporter för ingen kan ge mig "allt" jag skulle vilja ha i samma rapport. Men ska man anlita konsult som då kostar bör man vara helt säker på vad man vill ha så det går att göra på snabbast möjliga tid.
Lena Ekonomi
MEDLEM

Ser ju ut i vissa listor som man kan göra urval men tyvärr är det inte alltid så eller endast ett urval.

Ja, det är ju så nu att jag klarar att göra antingen det ena eller det andra urvalet, inte båda på samma lista. Som du säger får jag tänka efter noga hur jag vill ha det och se om det är värt att köpa tjänsten. Tack för engagemanget. 🙂