Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra höns, hönsfoder och hantering vid försäljning av äggen

Hej
Jag har köpt 32 höns o säljer ca 130 ägg/vecka
Vad är smartast att göra ta in dem i jordbruket eller ha dem privat.
båda fallen innebär ju en viss form av redovisning om man ska vara ordentlig.

Som tillägg så har jag bara dessa djur för tillfället.

om dessa ska tas in i jordbruket hur ska jag redovisa detta, vilka konton för foderkostnad, inköp av höns.

Sista frågan: Jag får en massa kontanter nu när jag säljer äggen, kan jag göra en klumpsumma av detta vid årets slut o redovisa det då, eller måste jag skriva kvitto/faktura varje gång någon köper ägg

Janne

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Janne!

Gällande vilket som är smartast är nog bäst att du kollar med en redovisningskonsult som kan sätta sig in i ditt förtag och ge de bästa råden.

Inköpen av höns kan bokföras som materiella anläggningstillgångar på konto 1292, och fodret på till exempel konto 6090 eller ett konto i kontoklass 5.

Gällande försäljningen skulle jag nog bokföra varje dag, och beroende på din omsättning behöver du eventuellt följa kassalagen och då antingen ha ett kassaregister eller skapa kvitto/kontantfaktura.
Kontakta gärna Skatteverket så får du svar på hur just du ska göra.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gäller detta fortfarande?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Oskar,

Är det något specifikt du tänker på som inte skulle gälla längre, för i annat fall skulle jag svara ja, på din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anläggnings tillgångar? Hur gör man då vid bortfall?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som mycket annat, skulle man kunna dra till med, att det beror på, vad är syftet med djuren? Hur länge avser du att ha djuren? Lite beroende på detta kan djuren ses som en anläggningstillgång eller som en omsättningstillgång (lagervara). Driver du en Enskild Firma, i ett jordbruk, kan du se djuren som en omsättningstillgång. Är djuren bokförda som en anläggningstillgång och ett eller flera skulle t ex avlida, gör du i ett sådant fall en utrangering av tillgången. Har du alla djuren i en klump kan du antingen dela tillgången och sen göra en utrangering eller helt enkelt justera värdet på tillgången.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och frågan är då hur justerar jag värdet i bokförningen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Kontrollera gärna detta med Skatteverket eller en redovisningskonsult så att du får det rätt från inköp till utrangering.