Motfråga: Vad är viktigast för just dig? Maximal mobilitet? Backup "utanför huset"? Ständig åtkomst?
Min högst ovetenskapliga (ej mätt) uppfattning är att ofta är det snarare mindre avbrott/störningar att ha sina program i "molnet" än lokalt installerat - men det märks mycket mer när det väl är avbrott.
Det är så lätt att ha överseende med allt småstrul man har med den egna datorn men fem minuters störning hos hostingleverantören och man börjar fundera på när det är okej att gå i taket. Okej, det var lite överdrivet men lite åt det hållet. 🙂
Har man sina program på en laptop är man hyfsat mobil. Har man dem på server på nätet som går att fjärrstyrd så kan du komma åt dem från i princip vilken dator/surfplatta som helst (förutsatt installerat fjärrstyrningsprogram).
Lokala datafiler - du måste se till att kopiera ut dem ur datorn (backup) så det inte är kört om något händer med den.
Filer hos hosting - du måste fortfarande se till att kopiera ut dem från leverantören så det inte är kört om något händer med leverantören. Risken är mycket mindre än att det händer något med din dator men det har hänt att molnbaserad data går förlorad.
För min egen del
Har sakta men säkert flytta över olika system till webbaserade lösningar i molnet, tex ekonomisystemet (Visma eEkonomi)
De större system/program jag har kvar lokalt installerade har jag för de flesta någon form av motsvarighet/åtkomst till i webbaserad version. Tex Office och min e-post.
Nästan alla dokument och data är numera i molnet (har inte tagit steget än med foton) men med synkronisering mellan lokal disk och molnet, så även utan Internet-kontakt kommer jag åt informationen.
Potentiell nackdel: om något av någon anledning löper amok och raderar filer på ena platsen kommer filerna försvinna även på den andra platsen. Därför alltid backup till ytterligare annan plats, tex extern hårddisk eller sekundär molntjänst
Vet inte om det hjälpte men hur som helst, det är min "två ören". 🙂