Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hosting - Administration

Om man har nätverk och dessutom köper en hostingtjänst för sina datafiler hur rekommenderar ni då att man lägger upp installationen?
Skall jag lägga programmet lokalt och ha datafilerna "hostade"? 
Eller skall jag ha programmet och filer och rubbet på hostingservern och köra fjärrskrivbord?
Känns oroväckande att ha programmet lokalt och filerna "borta" för vad händer om det glimsar lite i kontakten mellan oss och hostingtjänsten?  
Har fått olika svar av olika dataleverantörer så jag tänkte att ni säkert har någon rekommendation.
7 SVAR 7
Khedron Wilk
CHAMPION

Motfråga: Vad är viktigast för just dig? Maximal mobilitet? Backup "utanför huset"? Ständig åtkomst?

Min högst ovetenskapliga (ej mätt) uppfattning är att ofta är det snarare mindre avbrott/störningar att ha sina program i "molnet" än lokalt installerat  - men det märks mycket mer när det väl är avbrott.

Det är så lätt att ha överseende med allt småstrul man har med den egna datorn men fem minuters störning hos hostingleverantören och man börjar fundera på när det är okej att gå i taket. Okej, det var lite överdrivet men lite åt det hållet. 🙂

Har man sina program på en laptop är man hyfsat mobil. Har man dem på server på nätet som går att fjärrstyrd så kan du komma åt dem från i princip vilken dator/surfplatta som helst (förutsatt installerat fjärrstyrningsprogram). 

Lokala datafiler - du måste se till att kopiera ut dem ur datorn (backup) så det inte är kört om något händer med den.

Filer hos hosting - du måste fortfarande se till att kopiera ut dem från leverantören så det inte är kört om något händer med leverantören. Risken är mycket mindre än att det händer något med din dator men det har hänt att molnbaserad data går förlorad.


För min egen del
Har sakta men säkert flytta över olika system till webbaserade lösningar i molnet, tex ekonomisystemet (Visma eEkonomi)

De större system/program jag har kvar lokalt installerade har jag för de flesta någon form av motsvarighet/åtkomst till i webbaserad version. Tex Office och min e-post. 

Nästan alla dokument och  data är numera i molnet (har inte tagit steget än med foton) men med synkronisering mellan lokal disk och molnet,  så även utan Internet-kontakt kommer jag åt informationen.
Potentiell nackdel: om något av någon anledning löper amok och raderar filer på ena platsen kommer filerna försvinna även på den andra platsen. Därför alltid backup till ytterligare annan plats, tex extern hårddisk eller sekundär molntjänst


Vet inte om det hjälpte men hur som helst, det är min "två ören". 🙂

För min egen del så har jag mitt eget moln (server) i källaren med backup och allt. Där vill jag väl egentligen ha en spegling mer än en backup för att inte få tidsaspekten som alltid finns med backup. Vi är ju några stycken på firman som kontinuerligt sitter och jobbar i programmen och vem minns vad man gjorde senaste 10 minuterna... 
Frågan kommer sig egentligen av att vi för några år sedan hade en glims i nätet lokalt och vi fick då korrupta filer i en kunds bokföring där hela leverantörsreskontran helt plötsligt saknade betalningar. typ 7  000 transaktioner som inte gick att återskapa. Och nu har jag en kund som kör Adm 2000 där deras hostingleverantör installerat programmen lokalt men datan på sina servrar. Personligen så tror jag ju att man bör köra fjärrskrivbord i det fallet så att allt hanteras inom samma server. Men det vore kul att få reda på vad Visma rekommenderar i den här frågan.
När det gäller molnlösningar och eEkonomi så har jag sett, testat och förfärats över det programmet. Ganska många program idag som genom sin automatik och upplägg inte funkar för oss som "kan" och "vet" hur man skall göra. Kör även, tack och lov, med byråstöd då jag inte föll för infon om hur fantastisk Advisor skulle vara och läser man kommentarerna om det programmet så var nog det ett bra beslut. 
Vi får väl se om Visma kommenterar detta, är lite klent med deras kommentarer ibland kan jag tycka, framförallt när det gäller funktioner och praktiska upplägg.

Till saken hör att vi har två kontor och vi jobbar mot samma server. Filialkontoret kör då fjärrskrivbord i servern vilket funkar fint (och ännu bättre när vi byter server och får svensk version, det är nog bara datatekniker som gilla engelska versioner). 
HansA_2
MEDLEM

Nu är inte jag Visma men en rekommendation är att man kör fjärrskrivbord mot en hostad fysisk server.
Dels minskar risken för dataförlust vid större avbrott på t ex anslutningar(avgrävd fiber, trasig utrustning hos internetleverantör m.m.) och det finns alltid möjlighet att t ex koppla upp sig temporärt med en vanlig mobiltelefon och fortsätta där man nyss befann sig.

I ert fall nämner du att ni har server i källaren och sköter egen backup. Det är bra men har ni testat att helt återställa er miljö. Dvs ni raderar allt på servern och återställer med hjälp av er backup.
Vad händer om t ex moderkortet går sönder på servern? Har ni serviceavtal med tillverkaren att de kommer ut inom t ex 48 tim eller bättre.
Vad händer vid ev blixtnedslag, brand, vattenskada, skadegörelse vid inbrott m.m.?
Hur lång tid kommer ni att stå still i produktion? Framför allt, hur mycket drabbas era kunder?

Kan uppfattas som obekväma frågor men sådana incidenter händer allt för ofta tyvärr.

De flesta seriösa driftcenter kan lösa ovanstående utan större driftstörningar för er om ni har er miljö hostad.

De byråkunder vi hjälper har hostad drift av två skäl. Dels mobilitet och framförallt driftsäkerhet.

Vänligen
HansA

Vi kör med virtuell server och Acronis (tror jag det heter) som då skall vara lätt att återställa. Jag skulle helst vilja ha en serverlösning med RAID där diskarna är grupperade i två skilda fysiska enheter som då är i olika lokaler. Men att få info om det verkar inte lätt.  Skulle det vara möjligt så slipper man ju helt tidsaspekten som annars finns vid backup, d.v.s man tappar det som gjordes sedan sista backupen och det kan ju vara en hel del. En sak som  inte bara jag efterfrågat är ju att byråstöd skulle kunna ha en funktion där man bestämmer när det skall dra igång en säkerhetskopia av alla kopplade program och dess innehåll. Skulle man då råka ut för något utanför kontorstid och efter att den backupen är körd så skulle en återställning vara grymt snabb. Min fil i det läget, gör alltid sådana vid uppdateringar, är på ca 15 gb så det är lite att hantera... 
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej AccountantfromHell,

Arbetar du mot en hostad server som inte står på samma geografiska plats som din klient rekommenderar vi att du använder en fjärrskrivbordslösning och inte en VPN-tunnel eller liknande lösning, enligt våra Systemkrav.

Ha en bra dag!

/Annelie

Tack för svaret. Det stämmer överens med min bild av vad som är säkrast när det gäller hosting/distanslösningar. Skall vidarebefordra den infon till min kunds dataleverantör som hävdar att deras installation är enligt era rekommendationer. Dom kör programmet lokalt men har datafilerna på en hostad server vilket gör mig skitnervös.... Tusen tack.