Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 av Administration?

Har laddat ner senaste versionen 2014.0. Hur gör jag för att få ut en fakturakopia. Det kommer bara original.
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 av Administration?

Hej på er, 

I version 2014.10 har vi förändrat utskriftshanteringen ytterligare efter synpunkter och åtgärdat de problem som orsakade onödiga pappersutskrifter.

Jag skulle vilja be er att kika på följande film för att få snabbaste sammanfattningen av utskriftsalternativen,  så som de ser ut i nya versionen: https://www.youtube.com/watch?v=Zj7EW5UqwtA&feature=youtu.be&list=PL1625A8149DCB296C

En kort sammanfattning: 
*Provutskrift är tillbaka och är nu ännu bättre, bland annat är det nu superenkelt att spara fakturor för granskning i en pdf-fil utan att markering sätts för Utskriven på dokumentet. 

*Frågan "Blev utskriften till skrivaren korrekt" har kommit tillbaka och gäller endast dokument som behandlas på skrivaren i ett intervall. 

*Vid utskrift av ett intervall av dokument syns alla kundkopior i förhandsgranskningen. Egna kopior hanteras fortfarande parallellt och syns inte i förhandsgranskningen men det står tydligt i utskriftsdialogen hur de kommer behandlas. 

*Finns nu fler alternativ för hur egna kopior ska hanteras i Företagsinställningar - Mallar. Vid en utskrift kan antalet egna kopior justeras tillfälligt under knappen Inställningar i utskriftsdialogen. 

*Vid återutskrift av ett dokument skrivs nu inte de egna kopiorna ut på nytt, så inget slöseri med papper.  

*Utskrift av kundfakturor och fakturakopior i efterhand görs nu väldigt enkelt med nya utskriften Utskrivna fakturor, som visas i filmen. 

Håll utkik efter versionen på Min sida och läs mer om nyheterna här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#versionsnyheter.htm%3FTo...

Visa lösning i originalinlägg

66 SVAR 66
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej hej!

I version 2014.0 finns det både egna kopior och kundens kopior.

Egna kopior: Om du går in via Arkiv - inställningar - Företagsinställningar - Mallar kan du fylla i antalet egna kopior per dokumenttyp. Längst ner kan du även välja utskriftsval för den egna kopian om du vill ta ut den till en PDF eller till skrivare.

Kundens kopior: Kopior till kund kan du ställa in direkt på kunden under Försäljning - Kunder, fliken Utskriftsval. Här kan du också ställa in hur kunden vill ta emot sina dokument.

Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Men om man nu bara vill skriva ut en fakturakopia (utan originalet alltså), t ex när kunden ringer om att de inte fått fakturan man påmint dem om. Då känns det onödigt att behöva skriva ut både orignalfaktura och kopia, för att sedan kasta originalfakturan. Hur gör man då?
Måste säga att den nya utskriftsvarianten är onödigt krånglig.
Highlighted
NY MEDLEM

Du får ta en kopia i kopieringsmaskinen, det finns bara ett original och det är ju redan skickat till kunden.
Highlighted
NY MEDLEM

Hmmm, en klar försämring mot tidigare alltså - då man enkelt kunde välja att skriva ut sid 2 av en faktura..
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej,

Tack för feedbacken kring den nya hanteringen. Scenariot när man skriver ut originalet på nytt har vi inte gjort något särskild anpassning för. Jag får bevaka det här och se om vi får fler synpunkter på det.

Ett tips tillsvidare, om du har inställning för 1 kundkopia, kanske kan vara att förhandsgranska fakturan i det scenariot istället. I Förhandsgranskafönstret hittar du en skrivare-ikon och där kan du välja vilken sida att skriva ut.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
jag har testat det men även om jag i förhandsgranskning väljer att bara skriva ut sid 2 (kopian) så skriver den ut båda sidorna.
Enda sättet att få bukt med det verkar vara att man på varje kund knappar in att det numera skall vara 1 fakturakopia och det klarade jag genom att massuppdetera våra 5 000 kunder. Så nu fungerar det att skriva ut en fakturakopia via förhandsgranskning.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag saknar rutan "Är utskriften korrekt", ibland kommer man på att man vill göra en ändring. Håller också med ovanstående om att det är en försämring vad gäller utskrift.
Highlighted
ANSTÄLLD

Tack för återkopplingen och fint att det fungerar 🙂
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Ingrid, tack för din feedback. I de fall du kommer på att du vill göra en ändring, är det när du skriver ut i ett större intervall eller händer det mest om du gör en direktutskrift? Istället för att lägga tillbaka frågan skulle jag vilja förstå hur scenariot ser ut och hur vi i så fall kan göra utskriftsrutinerna enklare om man vill skriva ut på nytt/göra om.

Är det något annat som du tycker är en försämring inom det här området?