Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Big - N
NY MEDLEM

Re: Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 av Administration?

Vi skriver ut fakturor på papper med logga och ibland skickar via mail med fakturamall med logga i mallen. Synd att det inte går att välja var man vill skriva ut kopian när mailet är skickat. Nu väljer den standardskrivaren direkt så det gäller att komma ihåg att ändra i skrivarinställningar i flera steg innan man skickar iväg mailet. För när man skickar mailet så svischar det bara förbi att kopian skrivs ut. Har man då inte valt så blir det en kopiautskrift med logga som skrivs ut på fakturapapperet med logga... dubbelt, dubbelt... det blev lite krångligt skrivet, men vore som sagt bra om man kunde välja vilket fack på skrivaren den ska skriva ut lite lättare. Tack för ordet.
Trikem10
NY MEDLEM

Oj va massa klagomål jag har på nya funktionen för fakturautskrifter.

1 - jag vill kunna skriva ut bara kopian - som i den sida det står kopia på utan - att behöva gå in och göra massa inställningar för att få det att fungera. Förhandsgranska och skriv ut funkade fint innan för där valde man enkelt vilken eller vilka sidor man ville skriva ut av original och kopior.

2 - varför i hela friden ska jag plötsligt behöva ändra på fakturan eller kunden om jag vill skriva ut på annat sätt än vad som är förvalt? När man väljer skriv ut - fakturor vill jag kunna välja där, precis som när jag väljer direktutskrift, om jag vill göra det på skrivare, via mail eller spara i PDF.
Trikem10
NY MEDLEM

Glömde - jag vill kunna skicka kopia på fakturan - via mail - UTAN att få ut en papperskopia också.
HeleneStruthers
ANSTÄLLD

Hej Birgitta, tack för din input i den här tråden. Ett intressant scenario och ett bra förbättringsförslag.

Ett tips är att du väljer att spara kopiorna som PDF istället. Vill du skriva ut dem till en speciell skrivare kan du bläddra fram mappen där PDF:erna sparades, markera de du vill skriva ut, högerklicka och välj Skriv ut.
HeleneStruthers
ANSTÄLLD

Hej!

Tack för synpunkterna och återkopplingen på nya hanteringen.

Den inställning för Kopior som du tidigare hade i Företagsinställningar - Mallar har gjorts om efter de synpunkter vi har fått på det här området.

Som Annie skriver ovan så gör vi nu skillnad på Egna kopior och Kopior till kund. Har du tidigare angett antal Kopior i Företagsinställningar - Mallar så betyder det att du nu får ut dessa som Egna kopior på det sätt som står angivet (Skrivare eller att de ska sparas som PDF). Egna kopior skrivs ut parallellt med att du skriver ut/skickar originalfakturan och detta är såklart valbart. Du behöver inte ha en inställning här. Fördelen med den här nya inställningen är att egna interna kopior kan sparas undan automatiskt och separat från det som skickas till kunden.

Om du vill att fakturakopiorna ska hanteras likt de gjort tidigare så är det Kopia till kund du behöver göra inställningar för. Om du kundregistret markerar alla kunder och väljer kommandot Massuppdatera, så går det snabbt att ställa in hur många kopior som ska hanteras för varje originalfaktura. Dessa visas då när du förhandsgranskar fakturan. Då kan du göra som du gjort tidigare när du vill skriva ut sida 2 av fakturan i förhandsgranskabilden.

Anledningen till att vi har ändrat om hanteringen av kopior samt utskriftsdialogen är för att förenkla hanteringen av dokument i förlängningen. Utifrån den feedback vi har fått inser jag att informationen kring den här ändringen inte tillräckligt tydlig, det är något jag får titta på.
Monica10
NY MEDLEM

Egna kopior - jag har ställt in för 2 kopior. När jag väljer utskrift av fakturor så visas bara original fakturan. Kommer det 2 kopior automatiskt efter att original fakturorna är utskrivna???

Monica
GPC Tryck
NY MEDLEM

Sättet att skriva ut fakturor efter uppdateringen är helt kass. Jag vill ha tillbaka det gamla sättet. Jag vill att fakturorna ska skickas på mail utan att jag ska gå in på varje faktura (de kunder som har mail) och bocka i. Jag vill också kunna godkänna utskriften. Nu får jag antingen säkerhetskopiera och återställa efter utskrift eller sitta och ta bort bocken på alla. Hoppas det blir bättring snart på detta.
Maria
Malin_14
NY MEDLEM

Hej, Jag håller med Ingrid L. Jag saknar också valet om fakturan är godkänd för utskrift vid massutskrift/intervall utskrift! Jag arbetar bla med en kund i Byråstöd där vi sänder samtliga fakturor i PDF format vår kund. Sedan gör jag en ny utskrift på papper för att sända till bolagets kunder.
Det som händer, efter gjord uppdatering av Adm, är att samtliga fakturor blir markerade som utskrivna vid första PDF-utskriften. Sedan får jag manuellt boka av alla fakturor för att kunna göra en ny "originalutskrift". Inget bra när det gäller hundratals fakturor.
Eller missar jag något i hanteringen? Finns det något annat sätt att hantera detta på i nya uppdateringen??
maria_8
NY MEDLEM

Tycker det har blivit väldigt kluddigt med utskrifterna. Jag vill kunna skriva ut på pdf direkt från skrivarikonen utan att behöva "göra ändring" i fakturan och välja pdf utskrift i botten på fakturan. Det var ju så himla simpelt innan, och vi har flertal kunder som önskar fakturan i just pdf. Dessutom har vi kunder där vi använder deras faktureringsprogram online och måste bifoga pdf filer. Det blir mycket mer moment och mycket krångligare nu!
Och det här med kopior till oss/kund ser jag som helt onödigt! Jag vill ha mina kopior jag hade innan utan att behöva göra om alla inställningar.
Ingen vidare uppdatering denna gång tyvärr...
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Jag bryter ut ditt inlägg så att denna diskussionen kan fortsätta i en egen tråd.

/Annie Referera till det nya ämnet här: Saknar frågan om utskriften är okej eller inte - Administration