Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 av Administration?

Jag tycker att det är bra att det skrivs ut en kopia av fakturan när jag mailar originalet till en kund, eftersom jag alltid sparar fakturakopiorna i en pärm.
Däremot vill jag kunna välja bort utskriften, för ibland mailar jag den en extra gång av någon anledning (bl.a. internt till resp. projektansvarig). Idag får jag trycka på skrivarens "avbryt utskrift-knapp". Enkelt för mig men jag förstår att det är krångligt för många andra som kanske inte har skrivaren 20 cm ifrån sig.

Känner inte igen frågan om godkännande av faktura så det problemet har inte jag. Men även om man skrivit ut fakturan och den är markerad som utskriven så går det ju att ta bort bocken genom att klicka på den, så länge den inte är journalförd. Det kan väl inte krävas fler klick/knapptryck än godkännandet?
Highlighted
NY MEDLEM

Nu fungerar utskriften för mig. Men då man behöver skriva ut en kopia att skicka till kund som påminnelse, hur gör jag då. Även om jag vid utskrift går in och markerar att jag endast vill ha ut sidan 3 så skrivs original + 2 kopior ut.

Monica
Highlighted
NY MEDLEM

Du har helt rätt kristina att det bara är att klicka bort bocken.. men när man skrivit ut 250 st fakturor är det riktigt irriterande att sitta med detta...
Highlighted
NY MEDLEM

Oj! Ja jisses, Bj. Det förstår jag! Galet!
Highlighted
NY MEDLEM

Tycker det är glest med respons från Visma i vissa av desa frågor!!!
Har de kanske valt att ignorera frågan om onödiga kopior vid utskrivt via mail och / eller PDF samt det tidskrävande arbetet med att gå in på varje kund och ändra utskriftstyp - om man vill skriva ut flera fakturor åt gången på annat sätt än just förvalt på respektive kund?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Mia, beklagar mitt sena svar. I ditt fall, om du tar bort inställningarna för kopior i Företagsinställningar - Mallar och istället enbart gör inställningen på kunden så hoppas jag att det upplevs likt det gjorde innan. I Kundregistret, på flik 4 Utskriftsval, sätter du antalet kopior du vill ha per dokumenttyp (följesedel/order/faktura osv).

Testa om det hjälper och använd i så fall massuppdateringen av kunder för att sätta inställningen på alla. I Företagsinställningar - Försäljning - Normalvärden kan du även ange hur många kopior som ska föreslås på nya kunder som du registrerar.
Highlighted
ANSTÄLLD

Tack Kristina för din input i diskussionen. Mycket uppskattat att vi får feedback från båda sidor av detta.

Bra förslag att kunna välja bort egna kopian i enskilda fall. Jag tar med mig det i utvärderingen.
Highlighted
NY MEDLEM

Nja, grejen är att det inte är per kund som det skiljer om det ska skrivas ut kopia eller inte utan per användare vilket betyder att någon/några måste ändra inställningar manuellt varje gång något skall skrivas ut...
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen,

Det är uppenbart att vissa av förändringarna i versionen har rubbat gamla vanor och arbetssätt. Ambitionen var att förändra till det bättre men vi verkar ha underskattat hur stor betydelse vissa beteenden har haft i ert dagliga arbete.

Vi försöker alltid diskutera ändringar utifrån alla möjliga perspektiv och vi vrider och vänder på beslut för att det ska fungera för så många som möjligt. För bland alla tiotusentals användare finns det massor av olika arbetssätt och förväntningar. I vissa frågor behöver vi ta beslut ifrån hur vi tycker att produkten ska fungera som standard och göra medvetna avgränsningar.

I det här fallet framgår det att vi inte haft alla scenarion tydligt för oss och vi får givetvis samla på oss av er feedback och hantera det framåt. Genom era beskrivningar försöker jag nu förstå vad behoven egentligen är så vi inte blickar bakåt och tar tillbaka en gammal funktion bara för att det alltid varit så. Med er hjälp kan vi bena ut vilka valmöjligheter som nu saknas i utskrifterna, så att det vi vidareutvecklar hjälper som många som möjligt.
Highlighted
NY MEDLEM

Vid vanlig utskrift brukar man ju få upp en ruta där man väljer skrivare och antal kopior mm. Går det inte att få en liknande funktion här?