Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 av Administration?

Vi använder inte kundregistret utan fakturerar direkt och då kan man inte skicka fakturan via e-post eller har jag inte hittat hur man gör?

Dessutom är det otroligt irriterande med dialogrutan som kommer upp när jag klickar i rutan 'inklusive moms'. Eftersom vi nästan uteslutande fakturerar privatpersoner och har ett stort antal fakturor blir det mååånga onödiga klick. Man borde kunna välja i företagsinställningarna om det ska vara inklusive eller exklusive moms och bara ändra avvikande kunder i själva fakturan.
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Version 2014.02 - hur skriver man ut fakturakopia automatiskt? - Administration.
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen Monica,

När jag förhandsgranskar en redan utskriven faktura och väljer Skrivarikonen, så väljer jag att skriva ut Sidor - Från "3" som i ditt exempel. Då får jag bara den sidan på min skrivare och inga andra sidor. Om det inte fungerar hos dig så kanske du kan testa med någon annan skrivare eller PDF-skrivare och se om det är det som spökar?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Maria, bra fråga. Programmet känner av att du faktiskt skriver ut dokumentet även om du står i förhandsgranskaläget. Förslaget att kunna skriva ut utan att sätta markeringen diskuteras i den här tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen Mia,

Om alla användare arbetar med samma kunder, levererar ni dokumentet på olika sätt till kunden då beroende på vem som hanterar ordern?

Eller är det så att några av användarna vill ha en kopia även när kunden får följesedeln på E-post?

Det är i så fall ett scenario som vi inte har stöd för idag. Skulle det vara ett steg på vägen om ni i företagsinställningarna anger att det inte ska vara någon Egen kopia för följesedel och sedan på kunden anger att det vid Skrivare ska vara 1 kopia men vid E-post ska vara 0. De användare som då skickar någon eller några dokument vid E-post kan skriva ut en kopia av dessa manuellt, vilket man kan göra på olika sätt. Antingen genom att öppna PDF:en i e-postmeddelandet innan det går iväg eller genom att skriva ut fakturorna igen från programmet, efter att de är skickade.
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen Kristina,

Möjligheten finns att välja hur många exemplar av dokumentet du vill att skrivaren skriver ut. I utskriftsdialogen finns det under knappen Inställningar - Skrivarinställningar..

Det kanske är ett val som kan hjälpa i vissa situationer, om det är originalfakturan man vill ha flera exemplar av direkt.
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej,

Tack för återkopplingen.

E-post kan du välja även om du inte sparar kunden i ditt register. För detta behöver du ett lokalt installerat e-postprogram och när du väljer att skicka fakturan med E-post öppnas ett nytt e-postmeddelande med PDF-fakturan. Mottagarens e-postadress anger du då manuellt.

Vad gäller ink. moms så bör du sätta markeringen på fakturan innan du plockar upp artiklar på raderna. Då ska du inte få en varning. Om du har registrerat på raderna och i efterhand markerar att fakturan ska vara Inklusive moms eller om du tar bort markeringen så talar programmet om för dig (i varningen) att du behöver plocka upp artiklarna på nytt på raderna för att priset ska bli korrekt.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag tänkte en dialogruta med fler alternativ, eftersom behoven ser så olika ut. Men det kanske var en omständlig tanke, när jag tänker efter. 🙂
Highlighted
NY MEDLEM

Om du har 1 egen kopia inställd för fakturamallen och anger var den ska sparas i PDF-format kan du ju skriva ut den kopian utan att det blir ett original också. I och för sig måste man då alltid skriva ut kopiorna till fakturapärmen från dessa pdf-kopior men det kan man kanske ta till daglig vana att göra när alla fakturor är utskrivna.
Highlighted
NY MEDLEM

Vi vill också kunna skicka faktura via mail utan att behöva få en papperskopia på köpet. Detta samtidigt som vi vill skriva ut fakturan på papper med kopia. Dvs, vi vill inte behöva gå in och ändra i inställningarna för antalet kopior eller slänga bort onödigt papper i papperskorgen varje gång vi vill ha både en pappersfaktura med kopia och en faktura via mail.