Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur får jag ut en fakturakopia i version 2014.0 av Administration?

Vi vill kunna skicka faktura via mail utan att behöva få en papperskopia på köpet. Detta samtidigt som vi vill skriva ut fakturan på papper med kopia. Dvs, vi vill inte behöva gå in och ändra i inställningarna för antalet kopior eller slänga bort onödigt papper i papperskorgen varje gång vi vill ha både en pappersfaktura med kopia och en faktura via mail.
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej, tack för att du lyfter din fråga.

Vi gör nu skillnad på Egna kopior och Kopior till kund i programmet. Har du tidigare angett antal Kopior i Företagsinställningar - Mallar så betyder det att du nu får ut dessa som Egna kopior oavsett hur du väljer att leverera originalet till kunden. Utifrån din beskrivning låter det som att du har en inställning i Företagsinställningarna för 1 kopia på Fakturor, vilket är orsaken till att du får en automatisk papperskopia när du e-postar fakturan till kunden.

Fördelen med inställningarna för Egen kopia är att du kan välja om interna kopian ska sparas undan automatiskt som PDF i en mapp på din dator eller om det ska skrivas ut på skrivaren. Vill du inte ha kvar inställningen tar du bort den från Företagsinställningar - Mallar.

Om du vill att fakturakopiorna ska hanteras likt de gjort tidigare så är det Kopia till kund du kan göra inställningar för. Detta görs på fliken 4 Utskriftsval på kunden. Här kan du ställa in vilket utskriftsval du vill ska föreslås på nya dokument till kunden (E-post, Skrivare, Elektroniskt...). Du anger även antalet "Kopior till kund" här. Skriver du ut fakturan på skrivaren och har valt 1 kopia till kund så får du med den när du skriver ut. Du ser även kopian när du förhandsgranskar originalfakturan.

Om du i kundregistret markerar alla kunder och väljer kommandot Massuppdatera, så går det snabbt att ställa in hur många kopior som ska hanteras för varje originalfaktura.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag fakturerar åt några kunder och har valt att skicka ett ex till kundens kunder och kopiorna till min kund. I den tidigare rutinen kunde jag skriva ut samtliga fakturor i en enda PDF-fil. Nu går inte detta. Jag tycket att det nya systemet är så pass dåligt så jag funderar på att skaffa ett separat faktureringsprogram från en annan leverantör. Jag får lägga en del tid till att lägga samman fakturorna i en enda PDF-fil.

Christer S
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Christer, tack för din återkoppling. Flera andra användare har lyft precis det du skriver om PDF-filen. Vi har ett förslag på hur du kan lösa det så länge och det verkar fungera för de som provat. I följande tråd beskriver Joakim hur man kan göra: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs.... Tryck på Visa alla kommentarer så ser du hela diskussionen.

Gå gärna in och läs beskrivningarna och tipsen i den här tråden också: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Den här möjligheten är bevisligen saknad av flera så vi kommer arbeta vidare med det och håller just nu på att diskutera hur vi ska göra till nästa uppdatering.
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Utskriftskopia -Administration.

Varför funkar inte kopia i utskriftsinställningar, nu får man bara ut en utskrift oavsett hur stor siffra man ön skriver i kopiafältet.
Highlighted
NY MEDLEM

Fakturautskrifter - Administration.

Jag skulle gärna vilja att man får tillbaka godkännandet av fakturautskrifterna. Nu blir alla ibockade och blir det något fel så måste man bocka ur alla fakturor och göra om allt eller om man vill skriva ut flera gånger måste man återigen bocka ur alla.
Highlighted
NY MEDLEM

Sparas fakturakopiorna när man gör en backup (företag eller system), eller måste man lägga ett separat backup jobb på den mappen?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Nej de följer inte med i en säkerhetskopia, varken aktivt företag eller systemsäkerhetskopia.

/Annie
Highlighted
NY MEDLEM

Saknar funktionen Provutskrift av faktura! - Administration.

Varför har man valt att ta bort Provutskrift av faktura?
I nya versionen 2014.0 har det tagits bort ett utskriftsval vid fakturautskrift som tidigare fanns, Provutskrift! Denna gav 1 original + 1 faktura! Detta var något vi använde oss mycket av! Saknar denna funktion mycket och förstår inte varför den togs bort!
Highlighted
NY MEDLEM

Jag tackar för svaret och det fungerar, nu hoppas jag inte jag får fler mail om detta