Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helen Jonsall
UTFORSKARE

Hur får man lagervärdeslistan och konto 1460 att stämma?

Vi har nu inventerat för att vi ska sälja vårt varulager. När vi tittar på lagervärdet i balansrapporten på konto 1460 så är det ca 17 tusen mindre än lagervärdeslistan. Läser något om att man inte kan inventera in artiklar utan måste göra manuella inleveranser. Kan hända att det är detta som hänt. Kan jag göra manuella inleveranser på de artiklar som jag vet att det har blivit så i inventeringen med? Grejen är ju den att då får jag ju dubbel så många av dessa artiklar. Kan man helt enkelt göra en verifikation där man konterar 17 000.- på 1460 för att öka det så det stämmer med lagervärdeslistan men fråga är då vilket konto man konterar emot på den justerings verifikationen?

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Helen,

 

Det är alltid lika tråkigt när det blir differenser och vi har pratat om hur vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt samt vilket alternativ till lösning som vi kan rekommendera.

 

Skulle du göra en korrigeringsverifikation i detta läget så finns risken att något blir fel längre fram, dvs om du t.ex. gör en utleverans så blir det till annat pris än vad som kanske var uppbokat från början och då kommer det bli fel även då. Vår rekommendation är att du följer hjälpdokumentet Rätta felaktigt lager. Enda sättet för att vara på den säkra sidan, och som vi rekommenderar, är att du nollställer ditt lager och börjar om från början. Då vet du att allt stämmer och att det inte blir några följdfel framöver. 

 

/Tinna

 

 

 

Tack för svar. Börja om från början med nästan 3000 olika artiklar är inte ett alternativ just nu då vi håller på att sälja lagret. Kan man göra manuella inleveranser på dessa artiklar som är * markerad i lagervärdeslistan och sen göra en ny inventering på dessa artiklar. Vad tror du om det? 

Hej igen,

Fy så tråkigt och jag förstår att du inte vill nolla lagret och börja om. Vad ni skulle kunna testa är att göra utleveranser på de artiklar där det misstämmer. Det fick även en risk om det är så att ni har levererat in artiklar att priset ändras på artikeln så att det inte stämmer med det som är bokfört. Då kan ni ändå få en differens så det är inte säkert att det löser problemet men ni kanske kunde börja med att testa detta och annars köra på den rekommenderade lösningen?  

 

Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du börjar arbetet 

/Tinna

Har provat gjort utleveranser efter att jag gjort inleveranser men då blir det samma summa på konto 1460 iaf 🙂 Tack för du påminner om säkerhetskopiering. Det glöms lätt bort 😉

Vill göra ett litet tillägg här om någon annan forumläsare ser tråden och har funderingar kring hur man kan 

stämma av sitt lager mot bokföringen. Vi har spelat in en film som har det talande namnet Stäm av lager mot bokföringen i Administration 1000/2000

Missa inte denna 🙂

 

/Tinna

Om er inventering stämmer med lagervärdelistans antal och ni kan ta stickprov på värdena på produkterna så att ni är nöjda med att det är rätt värde per artikel kan du göra en manuell verifikation och boka D1460 K4990 eller vilket konto ni nu använder för lagerförändring. Det är där det skulle hamnat om ni gjort manuella inleveranser.