Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linda S1
MEDLEM

Hur får rätt varukostnad till resultatenhet?

Jag köper in artiklar som bokförs på 4010 alt justeras mot lagerkontot 1400 via lagerjournaler, när jag säljer så hamnar det antingen på resultatenhet 1 eller 2, i slutet av månaden har jag tyvärr ingen varukostnad bokförd på resultatenheten utan får göra detta manuellt. Jag kan inte bokföra res enhet när jag köper in varan då jag inte vet om den kommer att säljas av res enhet 1 eller 2. Idag får jag fram varukostnaden i excel genom att ta alla försäljningar på t ex res enh 1, drar av TB och bokför resten som varukostnad, men måste väl finnas enklare sätt?

5 SVAR 5

Varför inte köpa in allt mot varulager 1400 och bokföra kostnaden i samband med försäljningen på 4010.

Sedan kommer du aldrig att få ett korrekt värde i slutet av året ändå. Men det blir mer rätt på något sätt ändå.

Tycker du det är jobbigt att föra ut materialkostnaden i samband med varje transaktion så skulle du kunna göra det om du vet bruttovinsten, en gång i månaden. Gjorde så när jag jobbade på ett större företag som ekonomichef. 
Tomas

Allt köps in idag via varulager, gäller webshop så alla inköp registreras via artikelregistrering, blir dock för mkt jobb om jag ska bokföra varukostnad i samband med varje försäljning. Tänkte att det fanns någon enklare metod jag inte tänkt på 🙂

Tror inte det kan göras på ett enklare sätt. Men det är klart har du lagervärde i datorn skulle man kunna justera lagervärdet mot inköp en gång i månaden. Så blir det ju relativt korrekt.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Linda S,

Du får sköta det manuellt, eftersom du inte vet vilken resultatenhet som säljer varan.

Ha en bra dag!

/Annelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nja inte behöver du göra det helt manuellt. Det går (nästan) bra via ordinarie lagerförändringsjournaler, det man måste ha koll på är att ha korrekta kalkylpriser i Visma eftersom man inte tyvärr får resultatenhet på bokningen av justeringen "Skuld inkommande följesedel". om kalkylpriset diffar kontra det verkliga. Uppdatera kalkylpriser ofta, varje dag/vecka!

KSV på en order/faktura blir ALLTID kalkylpriset i Vismas artikelregister och har man angett resultatenhet på försäljningsorder/faktura så kommer det med i lagerförändringsjournalen och bokförs på resultatenhet. Se exempel på lagerförändringsjournal nedan med en diff mellan kalkylpris och verkligt pris.