Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får vi bort korrupta ordrar

Hej,

 

Vi har upptäckt att vi har ett par spökordrar. De har ordernummer, leveransdatum, artiklar och pris, men inget orderdatum och ingen kund. De går inte att se i orderöversikten, utan bara genom spårning på artikelnivå. De går inte att öppna och därför kan vi inte makulera dem. Vi får inte ta bort dem, gissningsvis för att de inte är gamla nog att få tas bort. Tyvärr leder det till felaktiga reservationer och lagersaldon, bland annat. 

 

Vi har databasen här hos oss. 

 

Hur ska vi göra för att få bort dessa?

https://i.imgur.com/PTuOfma.png

8 SVAR 8
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

 

Detta ska vi såklart ta en titt på. Till att börja med tycker jag du kan testa göra en registervård av orderdelen för att se om det löser något. Viktigt är att du tar en säkerhetskopia av Administration innan. 

 

Om detta inte skulle hjälpa så hade det varit bra om du kontaktar oss direkt via telefon eller chatt så vi kan kolla på detta i ditt program tillsammans med dig och försöka lösa det den vägen. 🙂 

Ha en fin fredag och trevlig helg! 
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har löst det nu, tänkte jag skulle berätta hur utifall någon annan råkar ut för detta framöver.

 

Vi hittade tillslut våra ordrar i tabellen Artrad. Vi makulerade sen ordrarna på databasnivå. 

 

Alltså följande SQL-sträng:

Update Artrad Set MAKUL = 1 where DOKNR in (Ordrernummer1, ordernummer2,...)

Vill återkomma i denna tråd och förtydliga att man inte ska radera eller ändra själv i databasen, detta framgår i våra avtalstexter. Anledningen till detta är att det kan leda till följdfel som för oss på supporten kan vara omöjliga att utreda och sedan fixa. 

Uppkommer liknande fel vill vi att ni kontaktar oss på supporten så hjälper vi er vidare för att åtgärda det. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

 

För tydlighetens skull, och så att vi inte råkar göra fel i framtiden, ber jag dig att förtydliga vilka texter du avser. Är det ett pappersavtal vi har här på kontoret (i en pärm någonstans...), eller något mer generellt som jag kan hitta på er hemsida eller kanske detta forum?

Hej! 

 

Självklart ska jag förtydliga det. Du kan hittar våra avtal och villkor via vår hemsida, https://vismaspcs.se/produkter/villkor-och-avtal och det som gäller ovan hittar du under Kompletterande villkor

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det hjälpte inte så mycket, jag hittar bara texter om att vi inte ska ändra i programvaran, men det var ju aldrig aktuellt. 

 

Kan jag be om hjälp att hitta relevant stycke?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Våra avtalstexter är ju generella och inte detaljerad till specifika situationer som i ditt exakta fall. Men ett fel som uppstått vid egna ändringar i databasen hade förmodligen hänvisats till avsnittet Begränsningar i Vismas skyldigheter i de kompletterande villkoren och punkten: Ge fri support om data hämtats eller lämnats till Programvarans databas på ett sätt som inte har godkänts av Visma. Support kan i dessa fall ges mot gällande timersättning. Fri support upphör även då Programvaran används på andra datorer, andra operativsystem eller med andra komponenter än vad som levererats av Visma med Programvaran och/eller angivits i systemkraven för aktuell version
 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack och bock, nu är min nyfikenhet stillad 🙂