Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur hantera obetalda fakturor som troligen ej kommer betalas?

Hur ska jag hantera kundfakturor som vid årsskiftet ej är betalda och som vi inte kommer driva in? Inga likviditetsproblem hos kund finns.

Jag har en faktura som vi definitivt inte kommer få betald. Kunden har ej gått i konkurs. Men vi kommer ändå inte bestrida att fakturan ska betalas. Då kan jag väl inte bokföra fakturan som kundförlust? Ska jag skriva ut kreditfaktura då? Fakturan är från början utskriven i januari 2013.

Jag har ytterligare 2 fakturor till en kund som inte heller är intresserad av att betala. När det gäller dessa så kanske vi kommer kräva betalning men inget som vi påbörjat än.

Hur bör jag hantera detta?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-27

4 SVAR 4
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

En konstaterad kundförlust bokför du mot konto 6350 i debet. Motkonto är 1510 i kredit.

När det gäller osäkra kundfordringar brukar de bokas om från 1510 till ett annat fordranskonto, 1519. Där får de ligga tills dess att de antingen betalats eller tills det är fastställt att de inte kommer betalas.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar.
Men jag trodde att jag bara fick använda detta bokföringssätt när det handlade om kundförluster tillföljd av konkurser och då indrivningsförsök gjorts??
Får jag ta hem momsen igen, motsvarande momsen på fakturan som konstateras som kundförlust (trots att det inte är konkurs)??
Per Nyquist
ANSTÄLLD

När det gäller momsen så får den korrigeras först när "säljaren gjort allt som rimligen kan krävas för att få betalt", men du behöver inte vänta tills konkursen är ett faktum.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
kund i konkurs, hur gör man med ej slutbetalda kundfakturor.


En av mina kunder kursade och nu undrar jag vad jag kommer göra med fakturorna som inte hade slutbetalt i programmet. är det att bortskriva som kundförlust hela vägen eller kreditera så att man få tillbaka momsen?
någon som ha erfarenhet med detta?