Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan tillgångarna vara lägre nu när vi gjorde ett bättre resultat

Hur kan tillgångarna vara lägre nu när vi gjorde ett bättre resultat?

2015 gick vi med förlust. 2016 gjorde vi en liten vinst. Hur kan då tillgångarna vara lägre 2016?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgående och ingående balans är samma.
Vi hade/har inga lån elr skatteskulder. Lönerna är ungefär lika under båda åren, likaså avskrivningarna.
Jag sköter bokföringen och känner mej rätt säker på att den är rätt men min chef vill ha en förklaring.

Om tillgångarna är lagre än året innan så skulderna det också!!!!, titta inte bara på ena sidan i balansräkningen.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Mikael och Jonny är på rätt spår. Tillgångar och vinst/förlust är inte samma sak.

För att kunna ge ett exakt svar, måste man få se er balansräkning för de två åren.

//Tina

Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Precis som Tina H skriver har vi för lite information för att kunna säga vad det beror på. Men det kan vara så att ni har gjort avskrivningar på era inventarier och då minskar tillgångarna. Det kan även vara att ni har mindre pengar på banken, lägre kundfordringar. 

Det du kan börja med att kontrollera är vilka poster är det som är mindre i år än de var föregående år. Och sedan får du gå igenom och se vad som har hänt på dessa konton i år. Då kommer du nog fram till varför tillgångarna är lägre i år. 

//Linnea