Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur många gånger kan man ta ut förseningsavgift

Kan man ta ut förseningsavgiften vid flera tillfällen eller är det en engångsavgift? Läste lagen och personligen så tolkar jag det som att man bara kan ta ut det en gång. Men lite otydligt är det.

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-30

12 SVAR 12
Davor P1
CHAMPION

Förseningsavgiften är 450 kr per faktura vill jag få det till. Dock bör man i så fall se till att man inte har mer än en faktura per ärende......

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så tolkar jag det också. Har en leverantör som tagit ut en förseningsavgift för först fakturan sen för de två betalningspåminnelser de skickat. Det var ett ärende som var under utredning därför betalades den inte från början. Nu har vi alltså fått en räntefaktura med dröjsmålsränta och 3 förseningsavgifter. Känns inte rätt...
Davor P1
CHAMPION

Detta är bara att bestrida i sin helhet.

Då det rör sig om en bestriden faktura redan från början är det bara att bestrida ALLA pålagda kostnader.

Om ärendet går vidare till inkasso är det bara att återigen bestrida ärendet i sin helhet och om möjligt även bifoga korrespondens med fordringsägaren där beloppet bestridits från första början.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man bestrida räntefakturan i sin helhet trots att man betalat ursprungsfakturan?

Davor P1
CHAMPION

Läste inte tillräckligt noga på din beskrivning. Jag är osäker på huruvida man kan ta en förseningsavgift på en räntefaktura.

Jag hade kontaktat företaget i fråga och försökt få dem till att skriva av en del av denna soppa.....

Det finns en risk att de har rätt att göra som de har gjort då de formellt lagt förseningsavgift korrekt två gånger som jag ser det.

Förseningsavgift på huvudfakturan
 - fakturerat ränta på den sena betalningen.

Räntefakturan betalades inte i tid.
- Förseningsavgift på räntefakturan som är en "fristående" faktura.

Fler förseningsavgifter bör de inte ha lagligt stöd för......

Vad jag förstår så har ursprungsfakturan betalats i sin helhet utan att det krediterats något. Detta gör att jag tolkar det hela som att företaget gör rätt på de flesta punkterna tyvärr......
Fd medlem
Inte tillämpbar

Var nog lite otydlig. Räntefakturan har inte förfallit ännu så det är bara förseningsavgiften på huvudfakturan som finns med på den.

Vi har helt enkelt en räntefakturan från leverantören, som ligger för betalning hos oss, där de tar ut dröjsmålsränta på ca 600kr och förseningsavgift på totalt 1350kr (3x450kr). Tycker det är märkligt om vi ska betala 3 förseningsavgifter på en faktura.  
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Johanna,

Det har varit svårt att få fram vad som gäller med förseningsavgifter. Hittade denna information:
 
Företag som drabbas av sena betalningar kan ta ut en förseningsavgift på 450 kronor. Avgiften kräver inget avtal eller annan förhandsinformation. Du behöver alltså 
inte ange på fakturan att avgiften kommer att tas ut, utan den kan tas ut omedelbart efter att fakturan förfallit till betalning. 

Rätten till att ta ut avgiften kan endast avtalas bort om det finns särskilda skäl till det. Förseningsavgiften är en maxavgift, vilket betyder att om du väljer att ta ut 450 kronor direkt kan du inte senare lägga på påminnelseavgift, inkassoavgift och eventuell avgift för att upprätta en amorteringsplan.or. Avgiften får endast tas ut på fakturor till företag, myndigheter och organisationer och inte till privatpersoner. 

Jag tolkar detta som om 450 kr är en maxavgift men i ditt fall verkar de ha lagt upp denna 3 gånger. Mitt förslag är att ringa dem och be om en motivering till detta! 

/Kristina 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har kontaktat leverantören och de har skickat en korrigerad faktura. Men... den "nya" fakturan de skickat har samma fakturanummer, samma fakturadatum och samma förfallodatum som den första de skickade. De har alltså bara ändrat beloppet. Får man verkligen göra så?

Detta kan ju vålla problem i ditt system eftersom programmet inte godkänner samma ID två gånger utan vidare av säkerhetsskäl.

Skall man göra enligt alla konstens regler så skall de skicka en kreditfaktura på den felaktiga fakturan och utfärda en ny.

Sen KAN man i vissa lägen om man kommer överens med avsändaren acceptera varianten som du råkat ut för i undantagsfall.

Det är ju bud på att bestrida den nya utskriften av ren formalias skull. Är det ett inkassobolag som varit i farten skall de för tusan göra rätt. Det har ju med deras bransch heder att göra......

//D
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu hade vi inte registrerat den första räntefakturan pga den inte var rätt men det blir ju förstås ett problem i sig när de skickar faktura med samma fakturanummer.

Vi har aldrig kommit överens med dem att de ska göra som de gjort, med allt oförändrat förutom beloppet.

Det är inte ett inkassobolag och jag tycker personligen att fakturan ser "egenkomponerad" ut. Dvs det ser ut som att de skrivit ut en faktura utan logga och sen skrivit ut företagets namn på en lapp som det lagt uppe i vänstra hörnet på fakturan och sen lagt den i kopiatorn. Mycket märklig.

Tack och lov kommer vi inte att ha att göra med dem i framtiden, men konstigt är det.
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Johanna,

Jag håller med Davor P om att du kanske borde bestrida den nya reviderade fakturan, be om en kredit av ursprungsfakturan samt en ny korrekt faktura. 

/Kristina 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det känns skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig kritisk till förfarandet. Tack för er support Davor P och Kristina Gunnarsson!!

Vi har trots detta beslutat att vi betalar denna faktura och går vidare. Vi kommer inte att ha nåt med dem att göra i framtiden och beloppet var inte överdrivet stort så vi ser det som en erfarenhet rikare och går vidare helt enkelt.