Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Hur ofta ändra valutakurser

Hej!
Vi både fakturerar och handlar i olika utländska valutor.

Jag undrar hur ni andra gör med uppdateringen av valutor i systemet?
Hur ofta ändrar ni valutor i systemet och var hämtar ni valutorna från?
T ex säg att ni ändrar valuta i systemet varje måndag, går ni då in på t ex riksbanken och hämtar valutorna för den aktuella måndagen och lägger in per den måndagen?
Eller en gång i månaden? Ni som gör en gång i månaden, går ni då in och hämtar kursen för den 1:e i månaden och har sen hela månaden ut?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

En gång i veckan tycker jag låter vettigt, när man sköter allt själv, men sen måste du väl även göra det per den sista för att boka om kursförändringarna månadsvis. Kunder, leverantörer och valutakonton.

Hämtar på riksbanken.

Åt kund: ändrade valutan per den sista och bokade om valutaförändringen, sen använde jag mig av den löpande under nästa månad och ändrade igen den sista. Detta var OK enligt SKV när jag kollade upp det för kundens räkning.

Sara__38
MEDLEM

Ok tack för svar!

Hur gör du då med leverantörsfakturor som är betalda med bankens valutor?
T ex om jag betalar i euro från ett sek konto så får jag ett underlag från banken.
På underlaget är euron omräknat till sek med bankens valuta och sek beloppet har i sin tur dragits från sek kontot. Då bokför jag efter bankens spec och inte efter valutan från riksbanken vilket jag hoppas blir rätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja om du har ett konto i SEK ska du göra så. Jag har konto i olika valutor, Euro och Dollar, och kör därför med en spikad kurs.