Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur plockar man bort "gamla" följesedlar

Hur får man bort följesedlar i systemet som härrör till föregående bokslutsår? Företaget har brutet räkenskapsår och det finns följesedlar som inte är upplockade från förra räkenskapsåret (31/8 2013) och som ligger kvar på konto skuld följesedlar.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Vi har ett hjälpavsnitt i vår skrivna hjälp som beskriver hur du går tillväga för att komma till rätta med detta. Du hittar det här: Inkommande följesedel som inte är upplockad på leverantörsfaktura

Har du fler funderingar får du gärna återkomma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Problemet är att det är från förra bokslutet och finns med som ingående balanser samt att för en följesedel finns ingen faktura att koppla mot.

Går det inte att makulera dessa följesedlar på något sätt och få bort dessa från kontot skuld följesedlar? Jag har tittat i hjälpavsnittet, men hittar ingen lösning på mitt problem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag antar att du skrivit ut en lagerförändringsjournal eftersom du fått en uppbokning av skulden och då har du tyvärr inte möjlighet att makulera följesedlarna.

Så jag vill rekommendera att du löser det enligt instruktionerna i hjälpavsnittet för annars kommer de inkommande följesedlarna att hänga kvar. I och med att du registrerar en debet- och en kreditfaktura så tar de ut varandra i bokföringen. Det är först när du skriver ut en ny lagerförändringsjournal som du då får en ombokning av skulden för inkommande följesedlar. Den inkommande följesedeln som inte har någon faktura att koppla mot har ju påverkat lagret så här skulle jag också rekommendera att skapa en debet och sedan en kredit för att få bort den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar.

Dock dök det upp en följdfråga. Utskrift av journaler hur fungerar det t ex en lagerförändringsjournal ska ju inte bakdateras och övriga journaler ska jag köra dessa men inte bokföra?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

När det gäller lagerförändringsjournalen stämmer det att du inte kan bakdatera den utan du får skriva ut den på aktuellt datum nu. Vill du sedan justera i bokföringen får du göra det manuellt i så fall. 

När det gäller leverantörsfakturajournalen och utbetalningsjournalen skulle du kunna låta dem gå över till bokföringen som vanligt i och med att det blir en debet och kredit på samma belopp och de tar ut varandra. Om du inte vill föra över dem till bokföringen gäller det bara att se till att du inte får med dig någon mer transaktion på journalen som ska gå över till bokföringen. Vill du tillfälligt stänga av den automatiska överföringen av journaler till bokföringen går du in via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Här markerar du rutan Manuell registrering av bokföringsorder. Glöm inte att avmarkera denna rutan direkt sen så att inte någon mer journal skrivs ut utan att gå över.