Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Hur söka i huvudbok vid journalhantering

Vill kunna söka transaktioner via Huvudbok. Där finner jag idag, istället för verifikationstext, "Leverantörjournal nr...". Hur är det tänkt att finna enstaka händelser på detta vis? Hur är det tänkt att kunna nyttja Huvudboken?

4 SVAR 4
KenArd
CHAMPION

Hej Helen,
Om du inte ska söka på konton som du gör via utskrifter/bokföring/ Huvudbok eller kontoanalys
Så är sök i förhandsgranska av huvudboken alldeles ypperlig. Här kan du söka på både text och belopp.

Ett ofta bortglömt eller ej hittat litet guldkorn.






MVH

Kenneth
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Huvudboken har jag använt som ett ypperligt redskap för att få en överblick över alla konton och dessas affärshändelser. Under varje konto ser man vad som hänt där. Speciellt efter ett år kan det vara bra att kolla kontona för att se att allt bokförts rätt. I mitt fall ser man under varje konto vad som bokförts där mha de verifikationstexter man angivit; COOP, vattenfall etc. 
Det  verkar som om denna klara översiktsbild försvinner med journalhanteringen?
Att söka specifik affärshändelse i Huvudbok har också varit användbart. Att söka under visst konto och där under viss leverantör. 
Idag är ju texterna i Huvudboken ej Verifikationstexterna, utan endast Journalnummer...
Annika Schön
MEDLEM

I den nya versionen av Administration 2000 finns det möjlighet att lägga in transaktionstext för en leverantörsfaktura. Dock inte för varje rad i fakturan, men en förklarande text på hela fakturan. En klar förbättring mot innan! Denna text syns i huvudboken och blir då sökbar.

Kan man sedan göra ytterligare förbättring genom att få med de texter som läggs in på varje rad i leverantörsfakturan hade jag blivit otroligt glad.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helen, 

Verifikationstexten som du syftar på kan du påverka genom att justera texten innan du skriver ut journalen: 


Du kan även ställa in En verifikation per affärshändelse för leverantörsfakturajournalen. Då skapas en verifikation per faktura istället, med löpnumret och leverantörens namn som referens. 



Det stämmer också som Annika skriver att du har möjlighet att påverka transaktionsinfon från leverantörsfakturan i senaste versionen. Du aktiverar detta under Företagsinställningar - Inköp. I huvudboken väljer du Visa transaktionsinfo för att se informationen och för att söka på den.