Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av begagnade varor?

Hej,
jag skulle behöva hjälp med bokföring av vinstmarginal varor. Jag tar emot begagnade varor utan betalning. När varan blir såld då betalar jag kunden . Min fråga är hur bokför jag detta? Det är aktiebolag.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Mvh
Violetta

33 SVAR 33
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Violetta

Som vanligt är det enklast med ett exempel och så lägger till förutsättningen, att varorna du mottar kommer från privatpersoner. Det finns olika varianter att bokföra VMB-försäljning på men jag visar en variant.

Vi antar att du tar emot en designad stol och lyckas sälja den för 10 000 kr. Enligt överenskommelse med inlämnaren ska hon erhålla 60 % av ersättningen. I detta fall 6 000 kr. Det här kan bokföras enligt följande:

Kredit konto 3211, försäljning positiv VMB (vinstmarginalbeskattade varor) 10 000 kr.
Debet konto 4211 varuinköp, 6 000 kr.
Debet konto 1930, bank, 4 000 kr. (Eventuellt som två poster en debet på 10 000 kr och en kredit på 6 000 kr)

Kredit konto 2616, Utgående moms VMB 25 %, 800 kr (moms på vinsten 4 000 kr x 20 %).
Debet konto 3211, 800 kr.

I momsrapportens ruta nr 07 (Beskattningsunderlag vid VMB) skall du ange beloppet 3 200 vilket är uträknat som 10 000 kr – 6 000 kr – 4 000 kr x 20 %. I ruta 10 (Utgående moms 25 %) ska du ange 800 kr. Kontrollräkning 3 200 kr x 25 % = 800 kr.

För att få Visma-programmet ska leverera rätt momsrapport ska både konto 3211 och 4211 anges med momskod 07.

I de fall där man inte kan ange inköpspriset för sina begagnade varor ska man använda något som heter förenklad VMB. Vid förenklad VMB utgörs den totala vinstmarginalen av skillnaden mellan en redovisningsperiods totala försäljningssumma och samma periods totala inköpskostnad.

Lycka till med dina begagnade varor!

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen Pär.
Hälsningar
Violetta
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Kontera Förenklad VMB vid kommisionsförsäljning beg. barnkläder.


Hej!
Behöver lite hjälp att bokföra kontera rätt.
Vi har en barnklädesbutik som vi säljer begagnde barnkläder på kommision och då lämnar folk in kläderna som vi har hos oss i två månader och sen när två månader gått så betalar vi ut 40% av försäljningspriset av dom sålda inlämnarens kläder.

alla inlämnare är privatpersoner som lämnar begagnade kläder så det är 0% moms
och vi ska använda oss av förenklad VMB beskattning.

Tacksam för ett svar med ett exempel på kontering och vilka konton jag ska använda.
tack på förhand!!

Hej!

Jag tror att du hittar ditt svar i denna tråden.
Har du eventuella följdfrågor får du gärna återkomma!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Anna!
Jag ser exemplet i tråden men ska jag använda samma konton vid förenklad vinstmarginalbeskattning?
Om jag ska använda mig av andra konton vid kontering bokföring
skulle jag bli bli glad om du gav mej ett exempel konteringsmall..
/Jonas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Anna!
Jag ser exemplet i tråden men ska jag använda samma konton vid förenklad vinstmarginalbeskattning?
Om jag ska använda mig av andra konton vid kontering bokföring
skulle jag bli bli glad om du gav mej ett exempel konteringsmall..
/Jonas

Hej!

Förlåt att jag inte svarade igår, jag har bett Pär besvara din fråga.
Håll ut! 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då kör vi vidare med varianten förenklad VMB (VinstMarginalBeskattning) och liksom tidigare är det enkelt att använda ett exempel. Vi säger att en månads försäljning uppgår till 50 000 kr och att det görs inköp för 36 000 kr. Allt inklusive moms. Om vi då för enkelhets skull bokför hela månaden i en verifikation så ser det ut så här: (I verkligheten skall du bokföra varje dagskassa för sig)

• Kredit konto 3220, Försäljning VMB förenklad, moms 25 %, 50 000 kr
• Debet konto 1910 (Kassa) eller 1930 (bank), 50 000 kr.
• Debet 4220, Inköp VMB förenklad, moms 25 %, 20 000 kr
• Kredit 2440, leverantörsskulder, 36 000 kr

Nu är det dags att räkna ut momsen och det går till så här: ”Vinsten” är 50 000 kr minus 20 000 kr, d.v.s. 30 000 kr. Detta är det belopp som momsen skall beräknas på och nu gäller det att hålla tungan rätt i mun. Dessa 20 000 kr innehåller ju även momsen och för att ”skala bort” den skall du räkna 30 000 kr gånger 20 %, vilket blir 6 000 kr (30000 x 0,2 = 6000). Dessa 6 000 kr bokar du så här:

• Debet konto 3220, Försäljning VMB förenklad, moms 25 %
• Kredit konto 2616, Utgående moms VMB 25 %.

När du lägger upp ett konto i Administration så finns det en ruta som heter ”Momsrapportkod”. Om du kodar kontona 3220 och 4220 så att de styrs till ruta 07 (Beskattningsunderlag vid vinstmarginalbeskattning) och kontot 2616 så att det styrs till ruta 10 så blir momsrapporten dessutom rätt i programmet.
När allt är klart ser resultatrapporten ut så här: (om vi bortser från övriga verifikationer)

• Försäljning 44 000 kr (50 000 – 6 000)
• Inköp -20 000 kr
• Resultat 24 000 kr

.. och balansrapporten så här:

• Kassa, bank 50 000 kr
• Leverantörsskulder -20 000 kr (skall betalas två månader efter försäljning)
• Momsskuld - 6 000 kr
• Beräknat resultat -24 000 kr.

Efter det här hoppas jag du tycker det är lika roligt att bokföra som att stå i butik.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Jag kom på en sak som förenklar ditt bokföringsarbete ganska mycket. Eftersom ni har överenskommelsen att betala ut exakt 40 % av försäljningspriset till den som lämnar in kläderna tycker jag det är lämpligt att använda sig av funktionen ”Automatfördelningar”. Bygg den så här:

Rad 1: kolumn ”%”: -12 %
Rad 2: kolumn ”konto”: 2616 och kolumn ”%”: 12 %
Rad 3: kolumn ”konto”: 4220 och kolumn ”%”: -40 %
Rad 4: kolumn ”konto”: 2440 och kolumn ”%”: 40 %

Glöm inte att lägga ett minustecken framför procenttalen i raderna 1 och 3. Automatfördelningar hittar du under Arkiv – Företagsinställningar – Bokföring.

Gå till kontoplanen och lägg in den här automatfördelningen på konto 3220. När du sedan bokför en dagskassa skall du börja med konto 3220, ange dagens försäljningssumma i kredit och svara ”ja” på frågan om automatfördelningen skall utföras. Och, sim salabim, så faller alla andra bokningar på plats. Komplettera med hur pengarna kom in, debet kassa och/eller bank, och bokningen är klar med försäljning, varukostnad, skuld och utgående moms. Fiffigt värre!

Lycka till 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pär,
Stämmer verkligen siffrorna i exemplet? Du skriver inköp 36.000 men skall det inte vara 20.000??
//annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica,

Jag hittar varken siffran 20 000 kr eller 36 000 kr i just den här länken. Men jag vet att jag använt dessa siffror i något annat exempel. Hur som helst så har Du helt rätt – i förutsättningarna för det exemplet skall det stå ”inköp 20 000 kr”. På något ställe längre ner skall det dessutom stå ”Leverantörsskulder kredit 20 000 kr”.

Mycket bra att du såg det och ha en trevlig sommar!
Pär Gustavsson
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
VMB Momskoder- Administration.


MOMSKODER PÅ VMB. Har konto 3030 fordon beg ej vmb vilken momskod ska jag använda där? vinstmarginal omföring vilket konto och momskod? har ett konto som heter 3220 beskattningsunderlag och momskoden där? ska lägga upp dessa konton som går efter kassa journalerna jag får från kassa.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Förmedling.


Förmedling.

Min firma gör bla sadelförmedlingar. dvs jag har en begagnad sadel inne till försäljning och när den blir såld får jag 10% av försäljningen.

HUR bokför jag detta?
Kan en privatperson( säljaren) vara "leverantör" i en leverantörsfaktura?
jag gör mina utbetalningar till säljaren till deras person konto när förmedlingen är klar, et valet hittar jag inte under leverantörsfakturor.
när jag bokför gör jag rätt som inte lägger på moms eftersom det är begagnade varor, stämmer det?
var bokför jag min provision?

Måste/borde jag ha ett eget konto till de pengarna som bara mellanlandar hos mig innan de utbetalas till säljaren?

Med vänlig hälsning Lene
Fd medlem
Inte tillämpbar

vill fortfarande få det förklarat för mig.
var hittar jag VMB kontot tex?

Hej!

Om jag förstår dig rätt så tar du emot sadlar och säljer dem vidare, och får 10% för detta.
Dina utbetalningar till leverantören matchar du enklast mot ett Övrigt uttag istället för leverantörsfakturor. 

Om kontona inte finns i Visma eEkonomi skapar du dem under Inställningar - Kontoplan, lägg upp samma kontonummer och momskod som i Pärs exempel.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lene,

Jag skulle vilja veta lite om bolagets verksamhet innan jag svarar.

1, Du skriver ”sadlar”. Är det hästsadlar det gäller?
2, Vilken är bolagets huvudsakliga verksamhet?
3, Hur stor är den totala försäljningen på ett år och hur stor andel av detta utgörs av förmedling av begagnade sadlar?
4, Vilken bolagsform (aktiebolag, enskild firma etc)? Har egentligen ingen betydelse för hur man bokför men bra att veta.
5, Säljs de begagnade sadlarna i eget namn (står ditt företag som säljare på kundfaktura/kvittot) eller förmedlar du en kontakt mellan den som vill sälja och den som vill köpa?
6, Om sadlarna säljs i eget namn: Köps dom från privatpersoner eller företag?
7, Är slutkunden en privatperson eller ett företag?

//Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

svar:

1. ja hästsadlar
2. utrustningsinpassare till häst, och förmedlare av sadlar
3. har inte haft företaget så länge än så kan inte svara på det. men jag tar 10 % provision per sadel och säljer kanske 4-5 sadlar i månaden så ca 600-6000kr
4. enskild firma
5. jag köper inte in sadlarna utan förmedlar dem bara, på mina kvitton står det. såld av "sadelägaren" och förmedlad via "mitt företag"
6. dem köps inte in. och jag föremedlar dem för privatpersoner
7. privatperson. oftast 99%

Med vänlig hälsning Lene
Fd medlem
Inte tillämpbar

ps jag bokade dem som övrigt uttag nu, men då blir det ju att mina intäcker blir högra än utgifterna. eller vart bokar jag inte dem som inköpisåfall?

lättast om jag "köper" in dem om ett mellanled fast jag köper dem inte förens min slut kund köpt den så det bara mellanlandar hos mig?

att förmedla deras kontakter till varann är uteslutet. det blir för osäkert och vimsigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Då kommer mitt förslag till bokföring.

Först och främst vill jag påpeka att detta hamnat i fel tråd – denna frågan avser inte försäljning av begagnade varor utan förmedling av varor. Den som förmedlar en vara i annans namn benämns agent. En agent sammanför köpare och säljare men är inte part i själva försäljningen. Inkomsten för den här tjänsten benämns t.ex. provision.

Ett kvitto/faktura, med tillhörande bokföring, på en förmedling där sadeln kostar 10 000 kr kan se ut så här:

Sadel ”Black Amigo” 10 000 kr. Kredit 2443, Förmedlingsskulder
Provision 1 000 kr. Kredit 3400, Provision sadlar
Moms på provisionen 250 kr. Kredit 2611, Utgående moms
Att betala 11 250 kr. Debet 1930, Bankkontot
eller 1510, Kundfordringar

Hur detta skall läggas upp i ditt bokföringsprogram kan supporten säkert hjälpa till med.

Du undrar också om du måste ha ett separat konto i banken för de pengar som skall betalas vidare till säljaren. Det behöver du inte utan det räcker med att du håller koll på bokföringskonto 2443. När du betalar säljaren krediterar du konto 1930 och debiterar konto 2443. Genom att titta på transaktionerna på konto 2443 ser du exakt vilken skuld du har så att du inte missar någon betalning.

Lycka till med affärerna och bokföringen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan

NU hänger jag med ! men nu insåg jag att jag nog tagit fel betalt av kunderna,,,
HUR fakturerar jag kunden som köper sadeln?

jag fakturerar min utprovningstjänst bla på samma faktura.
och har idag gjort en "artikel" som heter "sadelförsäljning av förmedlingssadel" med 0% moms. men det blir ju fel eftersom jag momsar på min provision som är inbakad i det priset som den kunden betalar.
måste det specas på deras faktura?

jag vill helst se det som en "klump" summa som den kunden betalar och att jag sen bokför det med min provision osv.