Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur vet min leverantör om att jag har Visma AutoInvoice?

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-05-28 13:03 )

Hej! Jag vill ta emot lev-fakturor. Jag har godkänt avtal, gjort inställningar i företagsinställningar. Vad ska jag meddela min leverantör? Hur ska hens e-faktura hitta in i just mitt system? 🙂

Jag kan inte hitta ngn info om detta. 

Mvh

9 SVAR 9
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Hur vet min leverantör om att jag har Visma AutoInvoice?

Hej Katrina,

I hjälpavsnittet Ta emot dokument via Visma AutoInvoice hittar du all information du behöver.

I avsnittet Ta emot pdf-/pappersfaktura via Visma AutoInvoice har vi tagit fram en nedladdningsbar brevmall för att underlätta informationen/förmedlingen till hur dina leverantörer i fortsättningen ska skicka fakturorna till er.

Titta gärna även på supportfilmen: Läs in alla dina leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice

Mvh
Emanuel
Highlighted
NY MEDLEM

Men jag vill ju ta emot e-faktura. Inte pdf.Under avsnittet ta emot e-faktura står det inte hur mina leverantörer ska informeras. Jag upplever det som två olika tjänster. De står som två olika avsnitt.
Måste man alltså använda sig av en inläsningscentral om man vill ta emot e-faktura? 
Highlighted
NY MEDLEM

Alltså om min leverantör kan skicka sina fakturor från sitt system som e-faktura, inte pdf och inte pappersfaktura - hur hittar hans e-faktura mitt system?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen,
Jag hittade på Vismas hemsida detta:
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/e-fakturering/inget-papper-inget-porto-inge...

"Be dina leverantörer skicka fakturorna elektroniskt till InExchange i formatet Svefaktura."
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Skickar din kund via InExchange med formatet Svefaktura kommer din kund behöva ange ditt organisationsnummer och då kommer du automatiskt att hittas som mottagare av e-fakturor eftersom du finns upplagd som kund i deras register. 
Sedan sköts faktureringen automatiskt och kommer att dyka upp i ditt program för inläsning.

Tack för din fråga!

/Carl
Highlighted
CHAMPION

Då krävs det att kunden har en rutin för att regelbundet kontrollera hos InExchange om någon i deras register tillkommit. Idag kan jag ju kontrollera om mina kunder är anslutna till InExchange, borde det inte gå att kontrollera mina leverantörer och skicka ett meddelande till dem om att jag kan ta emot fakturor elektroniskt?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Det går inte att via programmet skicka till sina leverantörer meddelanden om att företaget har möjlighet att ta emot elektroniska fakturor, däremot om din leverantör använder sig av våra program kommer programmet automatiskt att kontrollera din leverantörs kundlista och dess kunders organisationsnummer mot InExchanges register.
Det kommer då ett meddelande till din leverantör om den känner av att något av leverantörens kunder har möjlighet att ta emot fakturor elektroniskt, som leverantören skal ta ställning till. 

I annat fall måste du manuellt maila till din leverantör och meddela denne att du är ansluten till InExchange och kan ta emot fakturor elektroniskt.

Tack för din fråga!

/Carl 
Highlighted
NY MEDLEM

Detta måste ni föra fram bättre. Er personal verkar inte ha kunskapen och det framgår inte bra på hemsidan. Vidare står det inte i den "reklam" som ni hela tiden för fram för att vi ska börja ta emot e-fakturor. Ställ in si och så i företagsinställningar men ingenting hur och vad man ska meddela leverantörerna. Och när man frågar är det ingen som verkar veta. Konstigt.
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Katarina!

Tack för din input och dina synpunkter.

Jag håller med dig och vi kan bli bättre på att både upplysa och informera om hur och vad man måste säga till sina leverantörer för att e-fakturorna ska hamna i våra system.

Jag tar vidare detta till berörda avdelningar.

Mvh
Johan