Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

christina14
MEDLEM

Huvudbokslista som visar vilka fakturor om är bokfört på vilken journal

Jag är redovisningskonsult, så jag jobbar med många kunder. En kund har administration 1000. När jag skall ta ut huvudbokslistan för att ge medarbetare information om "deras" konton, står det i huvudbokslistan  "leverantörsfakturajournal nummer xxxx". I en projekttransaktionslista kan man få transaktionsinfo , tex LevFktnr: 11616, Namn: Kulturdirekt. Det är en väldigt bra information eftersom man då kan se vilka fakturor som finns registrerade och känner igen kostnaden. Däremot om det i HB endast står viken fakturajournalslista som kostnade kommer ifrån, kräver det att flera personal skall gå in i min listpärm och gräva. Det funkar inte. TAcksam om någon kan tänkas förstå hur man kan få samma info på olika listor!

Tack på förhand!

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan det ha att göra med att kunden där du får fram mer info använder detaljerad journal?

Detta har jag efterlyst länge och t.o.m skrivit det som idé och önskemål men det blev bara en halvbra lösning som inte går att använda eftersom journalerna blir helt kaos då har jag för mig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir de för mig också och har efterlyst att de ska gå att skriva ut i fakturornas löpnummerordning inte i datumordning
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag går in för skriva ut huvudboken, finns en ruta att kryssa i som heter "Visa transaktionsinfo". Kan det vara det du vill ha?

Du kan även välja att skriva ut entransaktion på två rader, så det inte blir så trångt i kolumnerna.

//L

Hans Ojes
NY MEDLEM

Hej. Vi på Infostep bygger Excellösningar för Visma.
Vi kan bygga en enkel Excellösning där kunden trycker på en knapp för att hämta in ny data och får all denna information direkt. Hör av dig om det är intressant

Hans Öjes
hans.ojes@infostep.se 
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Christina! 

Det finns lite olika inställningar för ut leverantörsfakturorna ska bokföras. 

Dels går det att i arkiv - inställningar - företagsinställningar - bokföring markera att du vill ha en verifikation per leverantörsfaktura. Och har du denna markeringen så kommer verifikationstexten vara löpnummer och leverantörsnamn eller leverantörsnummer. 

Sen går det även att vid utskriften av leverantörsfakturajournalen markera att du vill ha ett detaljerat bokföringsunderlag. och har du då på dina konton i kontoplanen valt att transaktionsinfo är tillåtet, så kommer det på varje rad på leverantörsfakturajournalen stå vilket löpnummer och leverantörsnummer/leverantörsnamn den tillhör. Och du behöver vid utskrift av tex huvudbok markera att även transaktionsinfo ska skrivas ut. 

Om du inte har någon av dessa inställningar så kommer verifikationstexten vara Leverantörsfakturajournal xxx och sen bara en klumpsumma av alla fakturor som är med på journalen. 

Hoppas att detta är till hjälp för dig att enklare kunna stämma av huvudboken. 

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Det gäller inte att stämma av huvudboken utan leverantörsfakturajournalen gentemot fakturorna. Ibland händer det att jag bokför endast enstaka fakturor och tar då inte ut journalen samma dag utan fortsätter dagen efter och då kan de fakturorna ha ett tidigare datum än de jag bokförde dagen innan och när jag då tar ut journalen kommer inte fakturorna i löpnummerordning i journalen utan i datumnummerordning vilket gör att den med senaste löpnumret kanske hamnar först i journalen eftersom den har ett tidigare fakturadatum. Det jag efterlyser är ett sätt att få ut journalen i fakturornas löpnummerordning precis som man får om man skriver ut en journal med klumpsumma men vår revisor vill kunna följa faktura för faktura och då måste jag skriva ut ett detaljerat.

Då detta är en ny fråga, och inte gäller ursprungsfrågan i forumtråden, så skapar jag en egen forumtråd för detta. /Anna

Du hittar den nya konversationen här: Skriva ut journaler i löpnummerordning - Administration
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~